Legislatíva Európskej únie EC261 stanovuje leteckým spoločnostiam formu súčinnosti a odškodnenia pasažierov pri zrušených, alebo meškajúcich letoch. Tieto nariadenia sa vzťahujú na odlety zo všetkých krajín Európskej únie, Švajčiarska, Nórska a Islandu. Jedine v prípadoch force majeure (vyššia moc) sú letecké spoločnosti oslobodené od plnenia týchto nariadení. Európska únia teraz upresnila EC261 v prípadoch letov zasiahnutých Covid-19.
Voucher namiesto refundácie letenky
Aj letecké spoločnosti, ktoré ešte neprestali úplne lietať výrazne zredukovali množstvo svojich letov. Ak ste mali cestovať v najbližších dvoch mesiacoch, je veľmi pravdepodobné, že váš let bol zrušený. Ak váš let nebol zrušený, väčšina leteckých spoločností ponúka možnosť zrušenia letenky bez storno poplatkov, alebo bezplatnú zmenu dátumu odletu. V prípade zrušenia letenky vám väčšina spoločností vystaví voucher v hodnote pôvodnej ceny letenky, ktorý bude možné v najbližších 12 mesiacoch využiť na kúpu novej letenky.
Letecké spoločnosti sa momentálne nachádzajú v zlej finančnej situácii a začali vydávať voucher aj na letenky zrušené z ich strany. Túto formu náhrady podľa nového nariadenia EC261 nemusíte prijať.
EC261 v prípade Covid-19
V prípade letov zasiahnutých pandémiou wuhanského koronavírusu letecké spoločnosti nemusia finančne kompenzovať pasažierov za zrušené, alebo meškajúce lety. V prípade zrušeného letu ale musia refundovať plnú cenu letenky. Pasažier môže, ale nemusí prijať voucher ako náhradu. Ak sa pasažier rozhodne cestovať a let bol zrušený, musí mu byť zabezpečený re-routing do jeho destinácie (či to ale vôbec bude prakticky možné vykonať je veľmi otázne). Pre zasiahnutých cestujúcich musí byť zabezpečená strava a ubytovanie, aj keď nemajú nárok na odškodnenie za meškanie letu.
Najnovšie nariadenie nerieši situáciu, keď let nie je zrušený, ale pasažier nemôže cestovať napríklad z dôvodu cestovných obmedzení. Viac informácií tu.
Kedy zobrať voucher a čo ak váš let ešte nebol zrušený?
Ak nechcete prijať voucher, celý proces refundácie letenky môže byť zložitý, ale zákon je v tomto prípade na vašej strane. Toto rozhodnutie sa vzťahuje aj na mimoeurópske spoločnosti pri odletoch z územia EU, Švajčiarska, Nórska a Islandu. Problematické sa zdá, že nie je uvedené dokedy musí byť letenka refundová. Podľa mojich informácií napríklad Lufthansa momentálne vôbec nespracováva refundáciu pôvodne nerefundovateľných leteniek.
Niektoré letecké spoločnosti ponúkajú peňažný bonus pre ľudí ochotných prijať voucher. Ak viete, že voucher v budúcnosti využijete, táto možnosť môže byť pre vás zaujímavá. Cestujete v najbližšom období a váš let ešte nebol zrušený? Odporučil by som zatiaľ čakať. Ak by ste sami zrušili letenku, dostanete maximálne voucher. V prípade, že letecká spoločnosť zruší letenku, budete si môcť nárokovať aj na hotovosť.
Podľa mňa poslednou možnosťou ako sa dostať k peniazom je požiadať vašu banku o chargeback ak ste letenku kupovali s kreditnou kartou.
Taktika ako minimalizovať straty za zrušené letenky a ubytovanie v čase koronavírusu.
Blog o mojom núdzovom návrate počas pandémie koronavírusu z Patagónie na Slovensko.
4 komentáre
[…] Letecké spoločnosti […]
[…] Letecké spoločnosti […]
[…] Letecké spoločnosti […]
[…] v tom období zrušili veľkú väčšinu letov, v dôsledku čoho na základe nariadenia EC 261 mali pasažieri nárok na plnú refundáciu letenky. Mnohé lety sú ale postupne obnovované a veľa ľudí sa teraz môže ocitnúť v […]