Počas koronakrízy zápasí mnoho svetových leteckých spoločností s existenčnými problémami. Výnimkou nie je ani Lufthansa Group, ktorou súčasťou je aj Austrian Airlines. Lufthansa pred pár týždňami požiadala rakúsku vládu o štátnu pomoc pre Austrian Airlines, ale jednania boli doteraz neúspešné. Rakúska vláda požaduje niečo naspäť za prípadnú finančnú pomoc. Jednou z možností je podiel v spoločnosti, čo ale Lufthansa odmieta. Zdá sa, že IAG (spoločnosť vlastniaca British Airways a Iberia) a Etihad Airways sa už obrátili na rakúsku vládu s ponukou otvorenia základne vo Viedni v prípade ak by záchrana Austrian Airlines stroskotala.
British Airways/ Iberia so základňou vo Viedni?
IAG (International Airlines Group) vznikla v roku 2011 zlúčením British Airways a španielskej Iberie. Obe letecké spoločnosti sú súčasťou aliancie Oneworld. Súčasťou Oneworkd v Európe sú ešte Finnair a ruská S7 Airlines. V minulosti bol súčasťou aliancie maďarský Malév a nemecký Air Berlin, ale po ich krachu nemá Oneworld v strednej Európe žiadne zastúpenie. To by ale IAG chcelo zmeniť. Navyše IAG už má skúsenosti s rakúskym trhom. Nízkonákladová letecká spoločnosť Level patriaca do tej istej skupiny má už od roku 2018 základňu aj na letisku vo Viedni. Založenie novej leteckej spoločnosti v Rakúsku, ktorá by bola súčaťou Oneworld by preto nemusel byť zlý nápad.
Etihad Airways
Záujem Etihad Airways o základňu v Rakúsku je ale oveľa prekvapujúcejší. Etihad Airways so sídlom v Abu Dhabi v minulosti investovali do niekoľkých leteckých spoločností a skoro všetky tieto investície boli neúspešné. Už pred koronakrízou sa nachádzali Etihad vo veľmi zlej finačnej situácii čo bolo pripisované hlavne zlým investíciám v zahraničných spoločnostiach. Z týchto spoločností Indický Jet Airways a Air Berlin už skrachovali. Investície v Alitalia, Virgin Australia, Air Seychelles, Air Serbia a Darwin Airline sú všetky považované za neúspešné. Z tohto dôvodu by sa dalo predpokladať, že Etihad sa už nebudú moc hrnúť do dalších investícií v zahraničí.
Od konca októbra 2020 by Etihad Airways mali začal lietať z Abu Dhabi do Viedne. To ale nepovažujem za dostatočný dôvod na takú veľkú investíciu, hlavne ak berieme v úvahu ich stále existujúci podiel v Air Serbia.
Zhrnutie
Podľa môjho názoru Austrian Airlines prežije súčasnú krízu a ostane súčasťou Lufthansa Group. Ani jedna z ponúk IAG, alebo Etihad Airways tiež nebude zrealizovaná a v najbližšej dobe ostane stredná Europa aj naďalej bez zastúpenia Oneworld. Dúfam ale, že v budúcnosti IAG investuje do niektorej inej stredoeurópskej leteckej spoločnosti, alebo vytvorí úplne novú spoločnosť. Star Alliance má v našom regióne veľmi silnú prezenciu a hlavne pre ľudí so statusom Oneworld Saphire a Emerald by bolo by veľmi výhodné ich priame zastúpenie.