Home Letecké spoločnosti Dva dôvody prečo sa vyhnúť biznis triede Lufthansy

Dva dôvody prečo sa vyhnúť biznis triede Lufthansy

by Karol
2 komentáre

Aj keď Lufthansa patrí medzi najspoľahlivejšie letecké spoločnosti na svete, ich biznis trieda má dva zásadné problémy. Osobne sa už niekoľko rokov vyhýbam všetkým letom v biznis triede na ich palube. Jedine v prípade extrémne lacnej letenky by som uvažoval nad jej kúpou. Pri ceste v ekonomickej triede by som nemal žiadny dôvod necestovať s touto najväčšou nemeckou leteckou spoločnosťou.

Lufthansa biznis trieda, moja skúsenosť

S Lufthansou som cestoval v biznis triede na diaľkových letoch štyrikrát. Jednalo sa o dve spiatočné letenky medzi Soulom a Frankfurtom. Prvé dva lety boli boli s Airbus A380 a ďalšie dva s Airbus A340. Na rozdiel od mnohých iných ľudí, Airbus A380 nie je mojím špeciálne obľúbeným lietadlom. O dôvodoch prečo je tomu tak som písal v tomto staršom blogu.

Zo servisu na palube som mal zmiešané pocity. Ku každej sekcií biznis kabíny je pridelený jeden z členov palubného personálu, ktorý sa o vás stará počas celého letu. Konkrétna letuška/ stevard vás po príchode na palubu osobne privíta a predstaví sa. Počas dvoch letov som mal nemecký palubný personál a ich servis bol celý čas vynikajúci. Pri letoch do Soulu má Lufthansa na palube aj kórejských zamestnancov a na dvoch letoch som mal práve korejské letušky. Prvá bola extrémne odmeraná s minimom interakcie. Druhá ma doslova ignorovala. Pri obsluhovaní ma dokonca vždy vynechala a vrátila sa ku mne až keď boli aj pasažieri za mnou obslúžení. V oboch prípadoch som bol veľmi prekvapený z celej situácie, kedže vo všeobecnosti považujem servis na letoch s ázijskými leteckými spoločnosťami za veľmi dobrý.

Lufthansa prešla pred pár rokmi na reštauračnú formu podávania jedál a nápojov. Každé jedlo je teraz donesené pasažierom priamo z kuchynky a nepodáva sa ako v minulosti zo servisných vozíkov. Jedlá boli vždy dobré, ale určite nepatrili medzi najlepšie aké som mal doteraz v biznis triede.

Lufthansa, biznis trieda

Sedadlá, jeden z najväčších problémov

Lufthansa má na všetkých diaľkových lietadlách rovnaké sedadlá v biznis triede. Rozdiel je iba vo veľkosti biznis kabíny. Sedalá sú v konfigurácii 2-2-2 v jednom rade (iba na druhom poschodí Boeing 747 sú iba štyri sedadlá v jednom rade). Takáto konfigurácia je už pomerne zastaraná, kedže väčšina leteckých spoločností má v biznis triede iba 4 sedadlá v jednom rade (1-2-1), čo umožňuje priamy prístup do uličky všetkým pasažierom. S konfiguráciou 2-2-2 v zásade nemám problém, lebo tieto sedadlá sú väčšinou veľmi pohodlné na spanie, kedže poskytujú oveľa väčší priestor na nohy pri spánku ako väčšina sedadiel s priamym prístupom do uličky.

V prípade konfigurácie 2-2-2 si vždy vyberám sedadlá v strede radu, odkiaľ mám zaručený priamy prístup do uličky. V prípade sedadiel po stranách lietadla, by som musel vždy preskakovať vedľa mňa sediaceho pasažiera ak by som sedel pri okienku, alebo by niekto preskakoval ponad mnou ak by som sedel pri uličke. V prípade Lufthansy sú ale sedadlá v prostrednom rade umiestnené nie vodorovne vedľa seba ako býva zvykom, ale sa k sebe zbiehajú (viď foto). V priestore na nohy sa úplne stretávajú a od priestoru vášho suseda sú oddelené len tenkou prepážkou. Je pomerne častým javom, že nohou zakopnete o svojho suseda, hlavne v ležiacej polohe. Je to dosť nepríjemné, najmä ak vedľa vás sedí cudzí človek. Pravdaže sa môže zdať, že sa jedná o maličkosti oproti diskomfortu v ekonomickej triede. Letenky v biznis triede sú ale oveľa drahšie a konkurencia v tomto ohľade ponúka oveľa kvalitnejší produkt.

Priestor na nohy

Samotné sedadlá sú pohodlné aj keď neposkytujú žiadne súkromie. Biznis trieda od Lufthansy môže byť zaujímavá iba v prípade ak cestujete vo dvojici a by ste chceli počas letu intenzívnejšie komunikovať so svojím spolucestujúcim. Blízkosť sedadiel v tomto prípade umožňuje jednoduchú interakciu.

Nová generácia sedadiel

V roku 2017 Lufthansa predstavila nové sedadlá v biznis triede, ktoré budú už v konfigurácii 1-2-1, kde bude mať každý pasažier priamy prístup do uličky. Inštalované by mali byť najprv na nových Boeing 777X. Prvé z týchto lietadiel mala Lufthansa dostať v roku 2021. Boeing mal ale problémy s vývojom tohto lietadla a prvé 777X dostane Lufthansa až najskôr koncom roka 2023. Ak by prvé sedadlá novej generácie naozaj debutovali až na Boeing 777X v roku 2023, jednalo by sa už o šesť rokov strarý koncept, ktorý už v čase svojho predstavenia v roku 2017 kvalitou zaostával za ponukou mnohých konkurenčných leteteckých spoločností. Už teraz sa stávajú štandardom sedadlá s vlastnými dverami, ktoré poskytujú oveľa viac súkromia. Ak by následne Lufthansa začala s výmenou sedadiel v starších lietadlách až po roku 2023, trvalo by niekoľko rokov pokiaľ by mali všetky diaľkové lietadlá inštalovanú novú generáciou sedadiel.

Nová generácia sedadiel v biznis triede

Žiadne míle do vernostných programov Star Alliance

Ďalším závažným problémom je množstvo míľ, ktoré dostanete za vaše lety. Všetky lacnejšie letenky v biznis triede sú v rezervačnej triede P, za ktoré nedostanete žiadne míle do mnohých vernostných programov Star Alliance. V ktorých programoch míle dostanete si môžete overiť na Where to credit. Kreditovanie míľ do programu Lufthansy Miles & More sa stalo tiež nevýhodnejšie. Odkedy Miles and More prešli na revenue based system, väčšina pasažierov dostane oveľa menej míľ ako v minulosti, keď boli míle za lety Lufthansa Group kreditované podľa preletenej vzdialenosti. Teraz je množstvo míľ za tieto lety závislé podľa ceny letenky. Napríklad v minulosti som za svoju 1300 eurovú spiatočnú letenku v biznis triede zo Soulu do Viedne cez Frankfurt dostal zhruba 12 000 míľ. Podľa nového systému by to bolo iba 5000 míľ bez vyššieho statusu v Miles and More. Viac o mojom odchode z Miles and More a revenue based systéme som písal už v tomto staršom blogu.

Mojím novým vernostným programom je Miles+Bonus od Aegean Airlines. Miles+Bonus považujem za jednen z najzaujímavejších vernostných programov Star Alliance. Viac o dôvodoch môjho výberu Miles+Bonus sa dočítate v tomto blogu.

Lufthansa biznis trieda: ako vyriešiť tieto dva problémy

Ak nájdete zaujímavú cenu letenky v biznis triede s Lufthansou, v mnohých prípadoch existuje jednoduchý spôsob ako vyriešiť vyššie spomenuté dva problémy. Riešenie spočíva vo výbere Austrian Airlines a Swiss Air Lines, ktoré tiež patria do skupiny Lufthansa Group. Ak do vami vybranej destinácie lietajú aj Swiss a Austrian, na 99% budú ich ceny leteniek identické s Lufthansou. Obe tieto letecké spoločnosti majú podľa môjho názoru oveľa kvalitnejšie sedadlá v biznis triede ako Lufthansa.

Všetky najlacnejšie letenky v biznis triede v prípade Austrian a Swiss sú tiež v rezervačnej triede P, ale v týchto prípadoch dostanete míle do všetkých programov Star Alliance. Výnimkou sú iba Ethiopian Airlines, kde za P triedu na letoch Austrian tiež nedostanete žiadne míle. V prípade Miles & More dostanete míle opäť podľa ceny vašej letenky.

Viac informácií o rezervačných triedach nájdete v tomto blogu.

2 komentáre

Súvisiace články

2 komentáre

Lufthansa biznis z Viedne: Zanzibar, Keňa 1250€ - Dvere sveta dokorán 13. marca 2021 - 21:41

[…] Letecké spoločnosti […]

Reply
2021/22 Lufthansa biznis z Amsterdamu do celého sveta od 999€ - Dvere sveta dokorán 2. apríla 2021 - 10:44

[…] lety so Swiss, alebo Austrian. O dôvodoch prečo nelietam s Lufthansou v biznis triede som už písal v tomto blogu. Pri letoch do Austrálie a na Nový Zéland je posledný let medzi Áziou a Oceániou na palube […]

Reply

Leave a Comment