Home Letecké spoločnosti Pomalý koniec Boeing 747. Kto ešte lieta s jumbo jetom

Pomalý koniec Boeing 747. Kto ešte lieta s jumbo jetom

by Karol
2 komentáre

Časy keď bol Boeing 747 hlavnou súčasťou flotily diaľkových lietadiel najväčších leteckých spoločností na svete sú už dávno za nami. Prvý komerčný let so slávnym jumbo jetom bol vykonaný ešte v roku 1970. Odvtedy bolo vyvinutých niekoľko vylepšených modelov. Posledným z tejto rady bol Boeing 747-8, ktorý začal lietať pred necelými 10 rokmi.

V poslednej dekáde 20. storočia začali postupne Boeing 747 nahrádzať dvojmotorové lietadlá s nižšou spotrebou paliva ako Boeing 777 a Airbus A330 a neskôr Boeing 787 a Airbus A350. Úspornejší 747-8 ale nebol moc úspešný. Celkovo sa ho predalo iba 154 kusov, z ktorých 107 bolo určených na prevoz nákladu. Boeing tento rok oznámil úplne zastavenie výroby tohto legendárneho lietadla. Jednými z posledných kusov, ktoré budú ešte vyrobené sú dve lietadlá Air Force One, ktoré budú prepravovať amerických prezidentov.

Koronavírus urýchlil stiahnutie Boeing 747 z prevádzky

Boeing 747 môžeme považovať za jednu z ďalších obetí koronavírusu. Nielenže náklady na jeho prevádzku sú vyššie, ale letecké spoločnosti majú problém naplniť pasažiermi obrovské lietadlá ako Airbus A380 a B747.

Začiatkom roka 2020 boli najväčším prevádzkovateľom 747ky British Airways, ktorí ich mali celkovo 31. Aj keď British Airways plánovali ich postupné stiahnutie z prevádzky do roku 2024, koronavírus urýchlil toto rozhodnutie. V polovici júla 2020 British Airways náhle vyhlásili, že ich jumbo jet už s pasažiermi nikdy viac nevzlietne. Podobný osud zastihol aj 747ky patriace Virgin Atlantic, Qantas a KLM. Všetky tieto spoločnosti v dôsledku pandémie vyradili Boeing 747 zo svojej flotily.

Kto ešte lieta s jumbo jetom

Ak by ste chceli letieť s B747, najväčšiu šancu máte pri letoch s nemeckou Lufthansou. Okrem ruskej Rossiye sú všetkými zvyšnými prevádzkovateľmi ázijské letecké spoločnosti. Z týchto spoločností na letoch do Európy Boeing 747 nasadzuje hlavne Air China. Ďalšími ázijskými operátormi sú Asiana, China Airlines, Korean Air, Thai Airways, Air India a Iraqi Airways. Väčšina z týchto leteckých spoločností má v prevádzke iba posledných zopár kusov a mnohé z nich lietajú iba na regionálnych letoch.

Ja som naposledy na B747 letel pred troma rokmi s China Airlines z Bangkoku do Taipei. Bol to ešte starší model 747-400 so staršími sedadlami s menšou obrazovkou videosystému. Z tohto dôvodu let na 747-8 môže byť pohodlnejší, kedže nie všetky staršie 747-400 majú nové sedadlá s najnovším videosystémom.

Aktualizácia apríl 2024: Už len štyri aerolinky lietajú s Boeing 747 vo verzii pre pasažierov na pravidelných letoch

Koniec Boeing 747 zhrnutie

Boeing 747 je podľa mňa najkrajším doteraz vyrobeným lietadlom. Aj keď ho väčšina leteckých spoločností vyraďuje zo svojej flotily, v najbližších minimálne 20 rokov ich stále budeme vídať na veľkých medzinárodných letiskách. Budú to ale väčšinou nákladné verzie a ako pasažieri nebudeme mať veľa možností sa odviesť na kráľovnej nebies ako mnohí ľudia toto lietadlo nazývajú.

Podobný osud postihol aj Airbus A380, ktorý má ešte väčšiu kapacitu cestujúcich. Väčšina leteckých v najbližších 12 mesiacoch nepočíta s ich nasadzovaním na pravidelné lety. Air France dokonca úplne vyradila svoje Airbus A380. V každom prípade Airbus A380 nebol mojim veľmi obľúbeným lietadlom. Viac o dôvodoch prečo som nerád lietal s Airbus A380 sa môžete dočítať v tomto blogu.

2 komentáre

Súvisiace články

2 komentáre

Airbus A380 končí v šrote, aj vďaka koronavírusu - Dvere sveta dokorán 11. septembra 2020 - 21:52

[…] o vyradení jednej tretiny z dvanástich Airbus A380. British Airways už tento rok predčasne vyradili všetky Boeing 747. Emirates má vo svojej flotile až 115 Airbus A380 a podľa niektorých zdrojov by mohli predčasne […]

Reply
Boeing 737 Max by mohli vzlietnuť už koncom roka - Dvere sveta dokorán 19. októbra 2020 - 15:34

[…] Boeing tento rok oznámili ukončinie výroby Boeing 747. […]

Reply

Leave a Comment