Ak berieme do úvahy komfort pri cestovaní v ekonomickej triede, zďaleka najlepšie sedadlá v lietadle sú tie v prvom rade, alebo pri núdzovom východe. Tieto sedadlá ale so sebou prinášajú aj určité nevýhody, o ktorých by ste mali vedieť pred ich rezerváciou.
Prečo (ne)sedieť v zadnej časti lietadla
Prečo sú sedadlá v prvom rade a pri núdzovom východe najlepšie v lietadle
Hlavnou výhodou týchto sedadiel je, že poskytujú podstatne viac priestoru pre nohy. Vyšší ľudia môžu mať často problém so štandardnými sedadlami, pri ktorých sú ich kolená “nalepené’ o sedadlo pred nimi a nemajú žiadnu možnosť pohybu.
Rezervácia týchto sedadiel je spoplatnená vyššou sumou ako v prípade štandardných sedadiel. Na európskych letoch za ich rezerváciu zaplatíte 20 až 30 eur a na diaľkových letoch to môže byť 50 až 100 eur. Niektoré letecké spoločnosti odpúšťajú tieto poplatky v prípade držiteľov vyšších statusov mnohých vernostných programov. Platí to napríklad v prípade väčšiny leteckých spoločností skupiny Oneworld. Niektoré letecké spoločnosti tieto sedadlá pri check in už sprístupňujú zadarmo.
Pri núdzovom východe by mali sedieť iba pasažieri schopní komunikovať v anglickom jazyku, alebo v jazyku konkrétnej leteckej spoločnosti. Tiež by mali byť fyzicky schopní otvoriť núdzový východ v prípade potreby.
V prvom rade a aj pri núdzovom východe pri vzlietaní a pristávaní nemôžu byť pod sedadlami uložené žiadne predmety (batožina). Všetky osobné veci musia byť v horných úložných priestoroch.
Prvý rad, alebo núdzový východ?
Pri výbere sedadla dávam vo väčšine prípadov prednosť sedadlám pri núdzovom východe. Väčšina sedadiel v prvom rade (v angličtine označovaných ako bulkhead seats) má pred sebou stenu. Vo väčšine prípadov je táto stena pomerne blízko sedadla a bráni úplnému vystretiu nôh čo nie je prípad sedadiel pri núdzovom východe. V menších lietadlách ako napríklad Airbus A320 a Boeing 737 preto vždy uprednostňujem sedadlá pri núdzovom východe.
V prípade diaľkových lietadiel už môj výber nie je tak jednoznačný. Vo väčšine prípadov sú v týchto lietadlách osobné obrazovky v prvom rade namontované priamo na stene pred sedadlom a je možné ich používať počas celej doby na palube. V prípade sedadiel pri núdzovom východe sú obrazovky vysúvacie a pri vzlietaní a pristávaní musia byť sklopené. Po vzlietnutí ich je možné otvoriť väčšinou až v letovej hladine 10 000 metrov. Pri diaľkových letoch by som aj napriek tomu stále uprednostnil núdzový východ. Hlavne veľa ázijských spoločností ale využíva tieto veľkokapacitné lietadlá aj na kratších letoch. Napríklad v prípade dvojhodinového letu v rámci Ázie by ste preto mohli pri núdzovom východe obrazovku využívať iba zhruba jednu hodinu. Na týchto kratších letov by som preto uprednostnil sedadlo v prvom rade.
Ak by ste si vyberali sedadlo pri núdzovom východe na diaľkových lietadlách, odporúčal by som sedadlo pri uličke. Mnoho sedadiel pri okienku má pred sebou mechanizmus na otváranie núdzového východu, ktorý môže obmedziť priestor na nohy pred sedadlom. Nevýhodou sedadiel pri núdzovom východe na dlhších letoch nože byť fakt, že sú bližšie pri WC, kde sa často zdržujú ľudia počas letu.
Na SeatGuru je možné vyhľadať mapu sedadiel väčšiny leteckých spoločností, kde sú pri každom type lietadla označené najlepšie sedadlá a tiež sedadlá s určitými obmedzeniami.
1 comment
[…] Letecké spoločnosti […]