Home Letecké spoločnosti Moje najobľúbenejšie lietadlá a tie, ktorým sa vyhýbam

Moje najobľúbenejšie lietadlá a tie, ktorým sa vyhýbam

by Karol
1 comment

Na prvý pohľad sa môže zdať, že všetky lietadlá sú v zásade rovnaké. Vývojom nových technológií v poslednom období ale došlo k výraznému zníženiu hlučnosti a zvýšeniu kvality vzduchu na palube. Od šírky trupu lietadla tiež závisí šírka sedadiel a tým aj pohodlie pasažierov. Letecké spoločnosti na najviac vyťažených trasách prevádzkujú viac letov za deň, často s rôznymi typmi lietadiel. Pri kúpe letenky sa často riadim podľa toho, ktoré lietadlo je nasadzované na konkrétny let. Spraviť jednoduchý zoznam najlepších lietadiel ale nie je jednoduché. Napríklad Boeing 777 považujem za jedno z najlepších lietadiel pri letoch v biznis triede, ale zároveň je pre mňa najhorším pri letoch v ekonomickej triede.

Airbus A350, Qatar Airways

Najlepšie lietadlá: Airbus A350

Airbus A350 je najnovší model z diaľkových lietadiel a ak by som si mal vybrať najlepšie lietadlo, tak by to bol práve Airbus A350. Jednou z prvých vecí čo si všimnete po vzlietnutí je jeho tichosť. Tlak v lietadle je vyšší ako pri starších typoch, čo prispieva k zvýšenému pohodliu pri cestovaní a aj zmierneniu jet lagu (pásmovej choroby). Zaujímavá je tiež konštrukcia trupu. Steny sú oveľa vyššie a preto kabína nie je až tak zaoblená ako pri iných lietadlách. Väčšia výška kabíny je očividná hlavne v biznis triede, kde mnohé letecké spoločnosti nemontujú horné stredné úložné priestory (viď fotografiu vyššie). Veľkosťou okien Airbus A350 môže konkurovať iba Boeing 787.

Šírka trupu je ideálna na pohodlné sedadlá či už v ekonomickej, alebo biznis triede. V ekonomickej triede je v jednom rade 9 sedadiel v konfigurácii 3-3-3. Ideálnejšiu konfiguráciu v ekonomickej triede majú iba Airbus A330/ A340 s 2-4-2 sedadlami v jednom rade, alebo Boeing 767 s 2-3-2 konfiguráciou. Airbus A350 je nové lietadlo a preto budete mať pri každom lete zaručené najnovšie sedadlá s najväčšími obrazovkami.

Airbus A340-600

Airbus A330/ A340

Štvormotorové Airbus A340 sa už prestalo vyrábať, ale niektoré letecké spoločnosti ho majú stále vo svojej flotile. Variantami A340 sú novšie dvojmotorové Airbus A330 a Airbus A330neo. Šírka trupu je pri všetkých týchto modeloch rovnaká. Airbus A330 a Airbus A330 majú jedny z najpohodlnejších sedadiel v ekonomickej triede. V jednom rade je iba osem sedadiel v konfigurácii 2-4-2. Airbus A330/ A340 je preto ideálne lietadlo pre ľudí cestujúcich vo dvojici.

Airbus A380, Emirates

Airbus A380

Cesta v dvojposchodovom Airbus A380 sa stala snom mnohých cestujúcich. Osobne toto super jumbo špeciálne neobľubujem. V ekonomickej triede na prvom poschodí je 10 sedadiel v jednom rade (3-4-3) a celkovo pri kapacite vyše 400 ľudí v ekonomickej triede sa mi zdalo príliš preplnené. Na druhom poschodí sa nachádza väčšinou iba prvá a biznis trieda. Biznis trieda má v niektorých prípadoch aj vyše 90 sedadiel a osobne uprednostňujem intímnejšie biznis kabíny menších lietadiel. Viac o dôvodoch prečo nerád lietam s Airbus A380 nájdete v tomto blogu. Najväčším pozitívami Airbus A380 sú jeho tichosť, stabilita letu a bar pre pasažierov biznis a prvej triedy (len u niektorých leteckých spoločností). A380 nie je veľmi ekonomicky výhodný na prevádzku a mnohé letecké spoločnosti ho už vyraďujú zo svojej flotily a posielajú do šrotu.

Boeing 787, Eva Air a ANA

Najlepšie lietadlá: Boeing 787

Boeing 787 patrí spolu s Airbus A350 medzi najmodernejšie lietadlá. Jeho výhodou je tichosť a vyšší tlak na palube. Ako prvé lietadlo nemá na oknách klasické sťahovacie rolety, ale elektronicky ovládané stmavovanie okien. Tento systém je ale niekedy ťažšie ovládať a pri denných letoch preniká dovnútra lietadla trocha svetla aj pri zatemnených oknách.

Najväčším problémom Boeing 787 je šírka trupu. V prípade biznis triedy sa môžu použiť široké pohodlné sedadlá. V ekonomickej triede Boeing pri predaji prezentoval lietadlo s ôsmimi sedadlami v jednom rade. Ak by letecké spoločnosti zvolili túto variantu, cestovanie v ekonomickej triede by bolo veľmi pohodlné. Osem sedadiel v jednom rade si ale zvolili iba Japan Airlines a to iba na niekoľkých lietadlách. Všetky ostatné spoločnosti majú v jednom rade až 9 sedadiel. Boeing 787 má ale užší trup ako Airbus A350, ktorý má v jednom rade tiež 9 sedadiel. Na Boeing 787 museli byť preto nainštalované užšie sedadlá, čo veľmi výrazne ovplyvňuje pohodlie pri transkontinentálnych letoch.

Boeing 777

Boeing 777

Počas prvých rokov prevádzky Boeing 777 mali skoro všetky letecké spoločnosti v ekonomickej triede 9 sedadiel v jednom rade (3-3-3). Po určitej dobe si ale letecké spoločnosti uvedomili, že zmenšením šírky uličiek a sedadiel môžu do každého radu pridať navyše jedno sedadlo. To ale opäť išlo na úkor komfortu cestujúcich. Teraz už skoro nenájdete leteckú spoločnosť, ktorá by nemala v ekonomickej triede 10 sedadiel v jednom rade. Obsedieť v týchto sedadlách na kratšom lete nie je problém. Pri dlhšej ceste budete určite čakať, kedy konečne vystúpite z lietadla. V prípade biznis triedy je šírka kabíny ideálna na inštaláciu aj tých najpohodlnejších sedadiel ako sú napríklad QSuite od Qatar Airways.

Boeing 747

Najlepšie lietadlá: Boeing 747

Boeing 747 je asi najkrajšie lietadlo, ktoré doteraz bolo vyrobené. Väčšina ľudí ho jednoducho rozpozná podľa “hrbu” v prednej časti. V súčastnosti už veľmi málo leteckých spoločností prevádzkuje toto v minulosti veľmi obľúbené lietadlo a Boeing už oznámil ukončenie jeho výroby. Mne sa na Boeing 747 viažu mnohé príjemné spomienky. Väčšinu mojich prvých medzikontinentálnych letov v 90. rokov som absolvoval práve na jumbo jete ako je často toto lietadlo označované. V ekonomickej triede má Boeing 747 v jednom rade 10 sedadiel (3-4-3). Mojim snom je sa odviesť v Boeing 747 aspoň ešte raz a to na druhom poschodí, kde som doteraz nesedel. Na druhé poschodie je umiestňovaná výhradne biznis trieda.

Boeing 767

Boeing 767 bolo v minulosti veľmi obľúbeným lietadlom leteckých spoločností. Nájsť prevádzkovateľa tohto dvojmotorového lietadla môže byť ale zložité. Slovenskí cestujúci majú šancu sa dostať na palubu Boeing 767 pri diaľkových letoch s Austrian Airlines. Zo všetkých doteraz spomenutých lietadiel má B767 najužší trup. V ekonomickej triede to znamená veľmi komfortnú konfiguráciu 2-3-2 v jednom rade. Biznis sedadlá sú ale z dôvodu obmedzenej šírky kabíny často niečo užšie ako býva štandardom v biznis triede.

Menšie lietadlá

Menším lietadlám na kratšie trasy sa špeciálne nebudem venovať. V zásade nevidím vyrazný rozdiel medzi Airbus A320 a Boeing 737 (aj keď uprednostňujem Airbus A320). Z tejto kategórie najradšej cestujem na Embraer E-jet (170/175/190 a 195). Výhodu týchto lietadiel je, že majú len štyri sedadlá v jednom rade. Nový Airbus A220 je tiež zaujímavý svojou konfiguráciou sedadiel 2-3 v jednom rade. Najneradšej lietam s turbovrtuľovým lietadlami. Tie sú nielenže o niečo pomalšie, ale hlavne veľmi úzke s pomerne nepohodlnými sedadlami. Lietadlo, ktorému sa snažím najviac vyhýbať je turbovrtuľové Dash 8, ktoré na mňa pôsobí veľmi klaustrofóbne.


1 comment

Súvisiace články

1 comment

Čo nemám rád na Qatar Airways - Dvere sveta dokorán 16. novembra 2020 - 19:01

[…] Letecké spoločnosti […]

Reply

Leave a Comment