Finnair minulý týždeň predstavili úplne nové sedadlá v biznis triede, s inštaláciou ktorých začnú na jar 2022. Pokiaľ mi ale niečo zásadné neuniká, tak sa nebude jednať o príliš pohodlné sedadlá. Z dôvodu chýbajúcej funkcie sklápania budú možno pohodlné pri spánku, ale nie pri oddychu na denných letoch.
Aktualizácia december 2022: Moja osobná skúsenosť s novou biznis triedou Finnair na lete z Tokia do Helsínk:
Recenzia: sedadlá Finnair v biznis triede bez možnosti sklápania na Airbus A350/ A330
Na jar 2022 vzlietnu prvý krát liedlá Finnair aj s premium economy triedou a nové sedadlá sú plánované aj v ekonomickej triede. Výmena interiérov na všetkých Airbus A330 a A350 by mala trvať dva roky.
Nové sedadlá Finnair v biznis triede
Na začiatok začnem s pozitívnymi dojmami. Lie-flat sedadlá sú v konfigurácii 1-2-1 v jednom rade, čo zaručuje priamy prístup do uličky všetkým pasažierom. Sedadlá sa zdajú byť pomerne široké a z estetického hľadiska je celá kabína lietadla veľmi príjemná.
Problémom bude, že sedadlá sa nebudú dať sklápať. V podstate budete mať na výber jedine vzpriamenú polohu ako pri vzlete lietadla, alebo vodorovnú polohu ako pri spánku (posteľ sa bude dať vytvoriť “vložením” nejakého panela). Môžete preto zabudnúť na pohodlnú polosklopenú polohu pri oddychu, alebo pri pozeraní filmu. Finnair uvádza, že polohu pri sedení si budete môcť spríjemniť za pomoci vankúša. Podľa zverejnených marketingových fotografií s reálnymi ľudmi mi ale takéto sedenie nepripadalo vôbec pohodlné na dlhých medzikontinentálnych letoch.
Pravdaže až po fyzickom vyskúšaní týchto sedadiel budem môcť vysloviť konečné hodnotenie o kvalite tohto produktu. Nové sedadlá ale momentálne vôbec nepovažujem za veľmi pozitívnu zmenu a nechápem moc tento výber. Táto voľba mi dáva zmysel iba z ekonomického hľadiska. Sedadlá bez sklápacieho mechanizmu budú asi lacnejšie, ale v tomto prípade sa nejedná o šetrenie na správnom mieste podľa môjho názoru. Jedná sa mimochodom o úplne nový typ sedadiel, ktoré doteraz nepoužíva žiadna iná letecká spoločnosť.
Premium economy a ekonomická trieda
V premium economy sa Finnair rozhodli pre veľmi štandardné sedadlá. Na Airbus A350 bude v jednom rade osem sedadiel v konfigurácii 2-4-2. Rovnaký počet sedadiel v jednom rade má v premium economy na Airbus A350 aj British Airways a Air France. Lufthansa a China Airlines majú v tomto prípade iba 7 sedadiel v rade.
V ekonomickej triede nemôžeme očakávať zvýšenie pohodlia cestovania. Ľahšie sedadlá novej generácie v prípade ekonomickej triedy nebývajú pohodlnejšie oproti starším sedalám. Očakávať môžeme ale väčšie a kvalitnejšie osobné obrazovky. Nový interiér v ekonomickej triede by mali dostať iba lietadlá Airbus A330 a nové Airbus A350 by mali byť tiež dodané už s najnovšou generáciou sedadiel.
Finnair v roku 2021 zaviedli ďalšiu veľmi negatívnu zmenu. Je ňou rezervačná trieda v biznis triede bez check-in batožiny a bez vstupu do biznis salónikov: Finnair Business light letenky bez batožiny a loungu