15 hodín, ktoré som bol nutený stráviť na letisku vo Viedni malo pre mňa nakoniec pozitívnu dohru. Ešte v auguste 2022 som cestoval s LOT Polish Airlines z Viedne do Varšavy. Môj let bol ale z technických príčin zrušený a preto som požiadal o kompenzáciu podľa nariadenia EC261. Po niečo vyše mesiaci som dostal potvrdenie od LOT, že moja kompenzácia mi bola uznaná.
Zrušený let z Viedne do Varšavy
Za normálnych okolností je cestovanie medzi Viedňou a Varšavou rýchla a nekomplikovaná záležitosť. Môj let s LOT mal trvať iba jednu hodinu, ale nakoniec sa moja cesta predĺžila na celý deň.
Do lietadla sme nasadli načas o 9:00, ale krátko pred plánovaným odletom pilot oznámil zdržanie kvôli technickým problémom. Palubný personál zareagoval veľmi promptne na ohlasené zdržanie a okamžite začali podávať (zadarmo) vodu a sendviče. Po zhruba 90 minútach sa ale problém nepodarilo odstrániť a boli sme pustení späť do letiskového terminálu. Po 13. hodine nakoniec LOT oznámil, že lietadlo nebude môcť odletieť a let bol zrušený.
Letenku sa mi nakoniec podarilo zameniť na neskorší večerný let Austrian do Varšavy.
Čo robiť, ak je zrušený váš let
Kompenzácia od LOT
Po príchode do Poľska som cez formulár na webovej stránke LOT okamžite požiadal o kompenzáciu za zrušený let.
Podľa nariadenia EC261 máte za určitých podmienok nárok na kompenzáciu za zrušený let, za meškanie, alebo v prípade ak vás letecká spoločnosť nepustí na palubu lietadla.
V takýchto prípadoch je najlepšie kontaktovať najprv priamo leteckú spoločnosť. Ak by ste so svojou žiadosťou neuspeli a myslíte si, že na kompenzáciu máte nárok, až následne požiadajte o pomoc národné organizácie riešiace vymáhanie kompenzácií. V takomto prípade budete musieť kontaktovať štátnu organizáciu v krajine odkiaľ mal váš zasiahnutý let odlietať.
Rôzne tretie strany ako napríklad AirHelp by mali byť úplne posledné na koho sa v takýchto prípadoch obrátite. Provízia za úspešné vyriešenie v takýchto prípadoch predstavuje vyše 30% priznanej sumy.
Po odoslaní mojej žiadosti som dostal od LOT automatický email, že odpoveď by som mal dostať do jedného mesiaca. Po uplynutí tohto času som ale nemal žiadne novšie informácie a preto som opäť kontaktoval LOT. Neviem či tento email urýchlil spracovanie môjho prípadu, ale po pár dňoch som dostal odpoveď, že moja kompenzácia bola uznaná. Podľa EC261 som mal nárok na 250 eur a LOT mi presne túto sumu poslal na môj bankový účet.
Zhrnutie
Ak bol váš let zrušený, alebo mal meškanie a problém vznikol na strane leteckej spoločnostosti, kontaktujte priamo ich o kompenzáciu. LOT moju žiadosť vyriešil síce so zdržaním, ale bez akýchkoľvek ďalších prieťahov.