Home Letecké spoločnosti Zaujímavé lety Finnair ponad severný pól

Zaujímavé lety Finnair ponad severný pól

by Karol
1 comment

V minulosti mali Finnair oproti iným európskym leteckým spoločnostiam jasnú geografickú výhodu pri letoch do Ázie. Poloha Helsínk na severovýchode Európy im umožňovala oveľa rýchlejšie spojenia hlavne pri letoch do severovýchodnej Ázie. Po vypuknutí vojny na Ukrajine ale museli Finnair hľadať alternatívu k preletom cez vzdušný priestor Ruska. V prípade letov do Japonska sa stali najvýhodnejšími lety ponad severný pól.

Let Finnair ponad severný pól

Lety Finnair ponad severný pól

V minulosti mala najkratšia letová trasa z Tokia do Helsínk zhruba 4800 míľ a priamy let trval niečo menej ako 10 hodín. Keďže v súčasnosti prelety nad Sibírou nie sú možné, najrýchlejšou alternatívou je trasa ponad Severný ľadový oceán. Týmto sa ale celková letová vzdialenosť predĺžila až na takmer 6000 míľ a dĺžka letu na 12 hodín a 30 minút.

Ja som túto polárnu cestu s Finnair absolvoval práve minulú noc. Po vzlietnutí z Tokia sme na rozdiel od tradičného smerovania priamo na Rusko najprv zamierili smerom na severovýchod. Po prelete východne od Kamčatky sme sa následne nad západnou Aljaškou otočili priamo na severný pól. Pred dosiahnutím severnej časti kontinentálnej Škandinávie sme ešte preleteli ponad Špicbergami.

Finnair sa rozhodli tento zaujímavý let špeciálne pripomenúť aj svojim pasažierom. V noci priamo nad severným pólom dostal každý cestujúci “certifikát” o dosiahnutí tohto georafického miľníka.

Zrealizovať takéto nové trasovanie nie je ale tak jednoduché ako sa môže na prvý pohľad zdať. Finnair museli napríklad brať do úvahy alternatívne letiská, kde by mohli ich lietadlá pristáť v prípade núdze. Airbusy A350 nasadzované na týchto letoch majú ETOPS 300 minút. To znamená, že v každom momente musí byť vzdialenosť alternatívneho letiska maximálne 5 hodín letu. 300 minút je maximálny povolený čas, počas ktorého môžu Finnair letieť na svojich A350kách len na jednom motore (ak by došlo j výpadku jedného z motorov.

Väčšina letov z Európy do severovýchodnej Ázie sa vyhýba ruskému vzdušnému priestoru južnou trasou. Napríklad môj let z Londýna do Tokia s Japan Airlines po prelete nad severným Tureckom zamieril smerom na stredoázijské republiky a následne na severnú Čínu. Aj v týchto prípadoch sa lety predĺžili o niečo vyše dve hodiny.

Oblasti sveta s najsilnejšími turbulenciami

Prečo (ne)sedieť v zadnej časti lietadla

Trasa letov Japan Airlines z Európy do Tokia
1 comment

Súvisiace články

1 comment

Recenzia: Finnair biznis trieda Airbus A350 z Tokia do Helsínk - Dvere sveta dokorán 5. januára 2023 - 0:08

[…] Letecké spoločnosti […]

Reply

Leave a Comment