Prvý Boeing 747 vzlietol už v roku 1969 a dlhé desaťročia bol hlavným lietadlom využívaným na diaľkových letoch. Úspornejšie dvojmotorové lietadlá ako Boeing 777, Boeing 787, Airbus A330, alebo Airbus A350 ale postupne vytlačili z trhu obľúbený jumbojet.
Boeing sa snažil udržať toto lietadlo pri živote vyvinutím palivovo úspornejšieho typu 747-8, ktorého prvý let sa uskutočnil v roku 2010. Len tri letecké spoločnosti si ale objednali jeho verziu pre pasažierov. Lufthansa ich má 19 kusov, Air China 10 a Korean Air 7. Mierne úspešnejšia bola cargo verzia týchto lietadiel, z ktorých sa predalo 109 kusov.
Lufthansa, Air China a Asiana tiež ešte prevádzkujú niekoľko starších Boeingov 747-400 vo verzii pre pasažierov.
Z dôvodu nízkych predajov sa Boeing rozhodol úplne ukončiť celý projekt a v roku 2022 vyrobili úplne posledný jumbojet.
Kto ešte lieta s Boeing 747 vo verzii pre pasažierov
Ak by ste chceli cestovať s Boeingom 747, najväčšiu šancu budete mať pri cestách s Lufthansou z letiska Frankfurt.
Lufthansa pravidelne nasadzuje tieto lietadlá na lety do: Pekingu, Bengaluru, Buenos Aires, Chicaga, Delhi, Houstonu, Johannesburgu, Los Angeles, Mexico City, Miami, New Yorku (Newark), San Francisca, Sao Paula, Soulu, Šanghaja, Singapuru, Tokia, Toronta, Vancouveru a Washingtonu.
Do Európy lieta na Boeing 747 na pravidlných letoch ešte China Airlines z Pekingu do Frankfurtu a Korean Air zo Soulu do Paríža (CDG).
V svojích flotilách majú Boeing 747 ešte iránsky Mahan Air a ruská Rossiya. 747čky týchto dvoch leteckých spoločností ale momentálne vôbec nelietajú. Saudia využíva tieto lietadlá na nepravidelné pútnické hadždž cesty do Saudskej Arábie.
Moje najobľúbenejšie lietadlá a tie, ktorým sa vyhýbam
2 komentáre
[…] Letecké spoločnosti […]
[…] Letecké spoločnosti […]