Home Letecké spoločnosti Kompenzácia za meškajúci, alebo zrušný let: ako postupovať

Kompenzácia za meškajúci, alebo zrušný let: ako postupovať

by Karol
0 comment

Nariadenie Európskeho parlamentu EC 261 veľmi dobre chráni práva leteckých pasažierov v Európskej únii. Vaša kompenzácia za meškajúci, alebo zrušený let môže byť až vo výške 600 eur.

V dnešnom blogu uvediem prípady, v ktorých budete mať nárok na túto finačnú náhradu. V druhej časti blogu nájdete aj informáciu ako postupovať pri riešení vašej žiadosti.

Kedy máte nárok na kompenzáciu

Nárok na kompenzáciu za meškajúci let budete mať na všetkých letoch aeroliniek z Európskej únie, Nórska, Islandu a Švajčiarska. Destinácia nebude hrať v tomto prípade žiadnu rolu.

V prípade leteckých spoločností z ostaných krajín budete môcť uplatniť EC 261 iba pri cestách z EU. Nie ale pri letoch do EU. Ako príklad uvediem spiatočnú letenku od Emirates z Viedne do Bangkoku. Na kompenzáciu budete mať nárok v prípade cesty do Bangkoku. Pri návrate z Thajska nie. Nariadenie EC 261 by malo byť aktuálne aj v prípade, ak by lietadlo z Viedne odletelo načas, ale meškal by prípoj z Dubaja do Bangkoku.

Kúpa míľ

Po Brexite prijala Veľká Británia obdobný zákon na ochranu pasažierov. Pri letoch s britskými leteckými spoločnosťami budete teraz chránení podľa EC 261 iba pri ceste z EU do Veľkej Británie. Pri návrate by ste ale mohli využiť tento britský zákon.

Nárok na kompenzáciu nebudete mať v prípade, ak bolo meškanie spôsobené mimoriadnými okolnosťami, ktoré sú mimo kontroly leteckej spoločnosti. Platí to napríklad v prípade zlého počasia, alebo štrajku letiskového personálu. Ak ale štrajkujú priamo zamestnanci leteckej spoločnosti, EC 261 budete môcť využiť.

Technické problémy s lietadlom pravdaže spadajú pod okolnosti, ktoré sú pod kontrolou leteckej spoločnosti.

Ak váš let priletí do destinácie s meškaním viac ako tri hodiny, máte nárok na kompenzáciu nasledovne:

  • 250 eur pri letoch kratších ako 1500 km
  • 400 eur pri letoch v rámci EU dlhších ako 1500 km, alebo pri všetkých ostatných letoch pri vzdialenosti medzi 1500 a 3500 km
  • 600 eur pri všetkých ostatných letoch dlhších ako 3500 km

Ak je váš let zrušený v dobe kratšej ako 14 dní pred odletom, máte nárok na kompenzáciu tiež podľa vyššie uvedených informácií.

Kompletné podmienky nájdete priamo na oficiálnej webovej stránke Európskej únie, alebo Slovenskej obchodnej inšpekcie.

ANA Airbus A380

Kompenzácia za meškajúci, alebo zrušený let

Ak máte nárok na kompenzáciu, mali by ste kontaktovať priamo leteckú spoločnosť.

Na webových stránkach väčšiny európskych leteckých spoločností nájdete EC 261 formulár. Ak formulár nenájdete, môžete leteckú spoločnosť kontaktovať aj emailom.

Do emailu nezabudnite uviesť údaje o vašom lete a hlavne rezervačný kód vašej letenky (prípadne číslo letenky). Pridajte tiež číslo účtu a sumu, ktorú požadujete.

Mnohé letecké spoločnosti sa v prvej odpovedi budú snažiť nevyhovieť vašej žiadosti. Ak by ste sa stretli s takouto reakciou a ste stále presvedčení, že máte nárok na kompenzáciu, kontaktujete opäť vašu leteckú spoločnosť. V tomto druhom emaile uveďte prečo nesúhlasíte so zamietnutím vášho prípadu. Môžete tiež informovať aerolinky, že ak žiadosť nevybavia k vašej spokojnosti, budete kontaktovať národnú agentúru zastupujúcu práva pasažierov.

Ak by ste neboli úspešní ani na druhý (tretí) pokus, kontaktujete národnú agentúru krajiny, z ktorej ste odlietali. Ich zoznam nájdete tu. Tieto agentúry posúdia vašu požiadavku a budú komunikovať za vás s leteckou spoločnosťou. Za ich služby nebudete musieť nič platiť. Nebudete musieť zaplatiť ani žiadnu províziu v prípade úspešného vyriešenia prípadu.

Súkromé firmy, ktoré vymáhajú kompenzácie by mali byť vašou úplne poslednou voľbou. Poplatky v prípade úspešného vyriešenia vášho prípadu bývajú veľmi vysoké. Vo väčšine prípadov je provízia vo výške zhruba 35% získanej sumy.

Čo robiť, ak letecká spoločnosť zrušila váš let.

0 comment

Súvisiace články

Leave a Comment