Pri ceste s leteckou spoločnosťou Garuda Indonesia si budete pripadať ako v ”starých dobrých” deväťdesiatych rokoch minulého storočia. Pravdaže aj s podobnými cenami leteniek. Koncept priplácania si za všetky služby okrem tých úplne základných ešte nedorazil k tomuto členovi aliancie SkyTeam. Garuda vám jednoducho zahrnie všetky služby do jednej drahšej letenky.
Ja som mal nedávno možnosť letieť s týmito indonézkymi aerolinkami v ekonomickej triede z Jakarty do Denpasaru na Bali.
Garuda Indonesia
V minulosti mala Garuda veľmi dobrú sieť destinácií po celej krajine. V súčasnosti na vnútroštátnych linkách ale prevádzkujú takmer výlučne iba spoje z Jakarty do niekoľkých ekonomicky a turisticky najdôležitých destinácií. Ich nízkonákladová dcérska spoločnosť Citilink nahradila Garudu na väčšine ich pôvodných letov. V počte lietadiel ich už dávno prekonala konkurenčná nízkonákladovka Lion Air.
Ak mám na výber, v Indonézii cestujem vždy práve s Garudou. Mnoho Indonézanov ktorých som spoznal v minulosti nedôveruje konkurenčným Lion Air (hlavne z bezpečnostných dôvodov) a snažia sa im vyhýbať.
Všeobecným problémom pri letoch s Garudou sú ich vysoké ceny leteniek. V porovnaní s Európou môžu byť letenky v Indonézii vo všeobecnosti pomerne drahé aj pri letoch s nízkonákladovými aerolinkami.
Napríklad za úplne najlacnejšiu jednosmernú letenku z Jakarty na Bali s nízkonákladovkou zaplatíte minimálne 50 eur. S Garudou je to až 125 eur. Jediným “pozitívom” týchto drahých leteniek je, že je jedno či si letenku kúpite rok, alebo deň pred odletom. Za možnosť letieť s Garudou vždy zaplatíte rovnakú sumu.
Jakarta – Denpasar
Garuda Indonesia je stále klasickou leteckou spoločnoťou v tom pravom zmysle slova. V cene letenky je už napríklad zahrnutá check-in batožina a na palube lietadiel podávajú teplé jedlá aj na (mierne dlhších) vnútroštátnych letoch. Väčšie rozostupy medzi radmi vám tiež zaručia pohodlnejšie cestovanie.
Na letoch medzi Jakartou a Bali, by ste mohli cestovať aj na ich Airbusoch A330, alebo Boeingoch 777. Tieto diaľkové lietadlá sú pohodlnejšie ako menšie Airbus A320, alebo Boeing 737.
Ja som na Bali cestoval na Airbuse A330, ktorý bol takmer plný. Voľné ostali iba sedadlá v posledných dvoch radoch. Ja som si rezervoval sedadlo práve v predposlednom rade a celý rad som mal iba pre seba. Mimochodom už veľmi dávno som nevysadol tak rýchlo z diaľkového lietadla ako po prílete na Bali. Keďže väčšina pasažierov využila možnosť bezplatého check-inu batožiny, pri vysadaní sa skoro nikto nezdržiaval vyberaním väčších kufrov z odkladacích priestorov nad sedadlami.
Krátko po vzlete z Jakarty bol podávaný teplý obed pozostávajúci z ryže, kuracieho mäsa a zeleniny. K tomu dostal ešte každý pasažier dva nápoje vo fľaškách a dezert. Na mojej forografií nie je sladený nápoj a ani dezert, ktoré som si nezobral od letušiek.
Garuda má vo svojich lietadlách video systém v každom sedadle. Ja som ale pozeral HBO na ipade a preto neviem posúdiť kvalitu filmovej ponuky.
Garuda Indonesia zhrnutie
Garuda je dobrou, aj keď nie lacnou voľbou na vnútroštátnych letoch v Indonézii. Práve tento týždeň bolo oznamené, že Garuda do budúcnosti zruší väčšinu medzinárodných letov a bude sa sústrediť na vnútroštátne linky. Neočakával by som ale zníženie cien leteniek. Väčšinu indonézskeho vnútroštátneho trhu si delia skupiny Lion a Garuda, ktoré určite nemajú záujem znižovať ceny leteniek.
Indonézia: víza po prílete, osobná skúsenosť
Nusa Penida. Najkrajšie pláže Bali nie sú na Bali