Vďaka najnovším úspornejším motorom sa stavajú stále populárnejšie takzvané extra dlhé lety. V poslednej dobe najväčšiu publicitu vzbudil projekt Sunrise leteckej spoločnosti Qantas. Táto austrálska letecká spoločnosť plánuje spojiť priamymi letmi Sydney a Melbourne s Londýnom a New Yorkom. Tieto lety by mali trvať zhruba 20 hodín a Qantas tento týžden vybrala Airbus A350-1000 na prevádzku týchto liniek.
Momentálne najdlhšie extra dlhé lety
Spraviť zoznam najdlhších letov na svete podľa skutočnej preletenej vzdialenosti nie je jednoduché. Lietadlá nelietajú priamo najkratšími možnými trasami, ale často prispôsobujú lety poveternostným podmienkam, alebo sa z bezpečnostných dôvodov vyhýbajú určitým teritóriam. Zoznam najdlhších letov na svete bol vytvorený podľa najkratšej možnej vzdialenosti medzi dvoma mestami. Napríklad let Air India zo San Francisca do New Delhi ponad Pacifik by bol druhým najdlhším na svete. Najkratšia možná vzdialenosť medzi týmito dvoma mestami ale vedie ponad Atlantik a z tohto dôvodu sa tento let nedostal ani do prvej desiatky najdlhších letov. Air India využíva na tejto linke priaznivé vetry ponad Tichým oceánom, ktoré umožnia kratší let aj pri podstatne väčšej preletenej vzdialenosti.
Momentálne najdlhší let na svete prevádzkuje Singapore Airlines medzi New Yorkom a Singapúrom. Vzdialenosť medzi týmito dvoma mestami je 15 344 kilometrov a let trvá 18 hodín a 30 minút. Zaujímavosťou je, že Singapore Airlines na tomto lete nemá ekonomickú triedu. Ich Airbus A350-1000 na letoch do New Yorku má iba biznis a premium economy triedu.
Poradie na dalších miestach:
2. Doha – Auckland, Qatar Airways, 14 535 km
3. Perth – Londýn, Qantas, 14 499 km
4. Dubai – Auckland, Emirates, 14 200 km
5. Singapúr – Los Angeles, Singapore Airlines 14 144 km
Moja skúsenosť s 20 hodinovým letom
Qatar Airways lieta z Dohy do Buenos Aires s medzipristátím v Sao Paule. Let z Dohy do Sao Paula trvá 16 hodín, kde je dĺžka medzipristátia 1 hodina 10 minút. Let zo Sao Paula do Buenos Aires trvá ďalšie 3 hodiny. Pasažieri pokračujúci do Buenos Aires pri medzipristátí v Sao Paule ostávajú v lietadle a celkovo tak strávia na palube lietadla nepretržite viac ako 20 hodín.
Tento extra dlhý let som našťastie absolvoval v biznis triede. Qatar Airways na svojich najdlhších letoch do Buenos Aires, Auckland, alebo Sydney využíva podľa mňa jedny z najlepších biznis sedadiel na svete, takzvané Qsuite. O Qsuite som už písal v jednom z predchádzajúcu blogov. Ďalšou výhodou Qatar Airways je ich dine on demand servis, keď sa sami rozhodujete kedy a čo chcete jesť. Z týchto dôvodov si môžete spánok prispôsobiť vlastným biologickým hodinám. Po skoro 9 hodinovom nepretržitom spánku som zvyšných 11 hodín strávil pohodlne pozeraním filmov a jedením. Aj keď som si posledné tri hodiny uvedomoval, že sedím v lietadle podstatne dlhšie ako za normálnych okolností, nemal by som v budúcnosti najmenší problém opäť absolvovať rovnaký let.
V prípade cesty v ekonomickej triede by som si ale určite nekúpil letenku na priamom 20 hodinovom lete. Radšej by som uprednostnil let s jedným medzipristátím, alebo najideálnejšie riešenie by bol niekoľko dňový stopover v tretej krajine. 20 hodín v tomto prípade by bolo utrpenie, bez ohľadu na to, ktorou leteckou spoločnosťou by ste leteli.