Airbus A350 je obľúbeným lietadlom pasažierov a aj leteckých spoločností. Aerolinky oceňujú hlavne jeho nízku spotrebu paliva. Z pohľadu pasažierov sú výhodami týchto lietadiel tichšie prostredie, vyšší tlak a vyššia vlhkosť vzduchu a konfigurácia sedadiel v ekonomickej triede. Na rozdiel od konkurenčného Boeingu 777 s desiatmi sedadlami v jednom rade má A350ka pri podobne šírke kabíny v jednom rade len 9 sedadiel. Zlou správou ale je, že ekonomická trieda Airbus A350 možno v najbližších rokoch prejde zásadnou premenou.
Predstavitelia Airbusu nedávno vyhlásili, že prišli na spôsob ako do každého radu v ekonomickej triede pridať navyše jedno sedadlo. Komfort cestovania by podľa ich vyjadrenia nemal byť ovplyvnený. Nebuďte teda prekvapený, ak v budúcnosti pri cestách s Airbus A350 bude na vašom lete až 10 sedadiel v jednom rade.
Ekonomická trieda Airbus A350 s jedným sedadlom navyše v rade
S akýmkoľvek riešením príde Airbus, je nemožné aby nebola znížená celková šírka sedadiel. Aj keď sa podarí znížiť hrúbku panelov stien a zmenší sa šírka uličiek, ušetrený priestor nebude postačovať na inštaláciu extra sedadla. Podľa môjho názoru bude musieť preto Airbus zoštíhliť aj sedadlá.
Jednoduchým porovnaním s Airbusom A380 si uvedomíte, že sa bude naozaj jednať o menej pohodlné cestovanie. Airbus A380, ktorý má tiež 10 sedadiel v rade má šírku kabíny 6,5 metra. V prípade Airbusu A350 je to ale iba 5,61 metra.
Z ekonomického hladiska sa bude jednať o veľmi zaujímavú konfiguráciu pre letecké spoločnosti, keďže budú môcť zvýšiť kapacitu svojich lietadiel o zhruba 10%. Napríklad Turkish Airlines majú na svojich Airbusoch A350-900 až 33 radov v ekonomickej triede, čo by predstavovalo 33 pasažierov navyše na každom lete.
Hoci už aj teraz môžete cestovať na Airbusoch A350 od French bee s desiatmi sedadlami v rade, v tomto prípade sa jedná o nízkonákladovú leteckú spoločnosť. Ak ale Airbus začne ponúkať takúto konfiguráciu ako štandard, bude len otázkou času, kedy aj klasické aerolinky zvolia túto konfiguráciu. Zvýšením kapacity by ale v konečnom dôsledku pasažieri mohli ušetriť pri kúpe letenky, čo by predstavovalo aspoň nejaké pozitívum.
Boeing 777 s desiatimi sedadlami v rade
Podobným procesom zahusťovania prešiel v minulosti aj Boeing 777. Aj toto diaľkové lietadlo bolo pôvodne navrhnuté s deviatimi sedlami v jednom rade. V prvých rokoch boli všetky lietadlá dodané práve v tejto konfigurácii. Po určitej dobe ale Boeing začal ponúkať Boeing 777 s desiatimi sedadlami rade. Túto konfiguráciu postupne adoptovali všetky letecké spoločnosti a dnes už takmer nenájdte Boeing 777 s deviatmi sedadlami v rade. Ak zoberieme do úvahy veľkosť týchto lietadiel, jedná sa o nezanedbateľné číslo. Austrian má na svojich 777-200 v ekonomickej triede 25 radov a Emirates na Boeingoch 777-300ER až 41 radov.
Zahusťovanie ekonomickej triedy vs ceny leteniek
Pohodlie cestovania v biznis triede prešlo zásadnou premenou za posledných dvadsať rokov. Sedadlá, ktoré stlačením jedného gombíka transformujete na pohodlnú ”posteľ” sú už úplnou samozrejmosťou.
Na druhej strane kvalita cestovania v ekonomickej triede je podstatne horšia ako v minulosti. Pozitívom ale je, že za letenky zaplatíte oveľa menej ako pred dvadsiatimi rokmi. Okrem úsporňejších lietadiel malo na na cenu leteniek určite vplyv aj spomínané “zahusťovanie” ekonomickej triedy.
Prečo (ne)sedieť v zadnej časti lietadla
Najlepšie sedadlá v lietadle. Prvý rad, alebo núdzový východ?