Po uvedení do komerčnej prevádzky v roku 2007 sa Airbus A380 okamžite stal miláčikom cestujúcej verejnosti. Opak bol ale pravdou pre letecké spoločnosti, ktoré mali často problém tieto obrie lietadlá zaplniť. Menšie a palivovo úspornejšie Boeing 787 a Airbus A350 sa rýchlo stali preferovanými lietadlami leteckých spoločností. Ešte pred začiatkom pandémie koronavírusu sa niektoré letecké spoločnosti začali zbavovať starších Airbus A380. Singapore Airlines poslali ako prvý do šrotu celé lietadlo ešte v roku 2018. Vek tohto lietadla bol iba 10 rokov! Lietadlá sú za normálnych okolností v prevádzke 20 až 30 rokov. Koronakríza ešte viac urýchlila vyraďovanie superjumba z prevádzky. V roku 2019 Airbus tiež oficiálne oznámil ukončenie celého projektu.
Kto momentálne lieta s Airbus A380
Emirates a China Southern sú momentálne jediné letecké spoločnosti na svete prevádzkujúce Airbus A380. China Southern ich má vo flotile iba 5 kusov a Emirates na väčšine letov využíva menšie Boeing 777. Korean Air začne od konca októbra lietať s A380kou raz za týždeň zo Soulu do Guangzhou a Asiana svoje A380 používa na občasné vyhliadkové lety zo Soulu nad Južnou Kóreou.
Celosvetovo je tak veľká väčšina týchto lietadiel uzemnená od polovice marca 2020 a väčšina leteckých spoločností ich tak skoro ani neplánuje využívať pri preprave pasažierov. Napríklad Qatar Airways už oznámili, že neplánujú lietať s Airbus A380 minimálne do druhej polovice roka 2021. Nebol by som moc prekvapený, ak by tieto lietadlá vo farbách Qatar Airways už nikdy ani nevzlieti na komerčných letoch. Etihad Airways v najbližších 12 mesiacoch tiež vôbec nepočíta s ich prevádzkou a dokonca uvažujú o ich úplnom vyradení.
Singapore Airlines sa rozhodli dočasne premeniť jedno zo svojich zaparkovaných lietadiel na reštauráciu. Napríklad večera v prvej triede bude stáť 440 USD.
Koniec jednej éry v Air France a Lufthanse
Air France začali s Airbus A380 lietať ešte v roku 2009. V lete tohto roku Air France oznámili, že všetkých 10 lietadiel stiahnu úplne z prevádzky. Koronakríza zdá sa ale nebola jediným dôvodom ukončenia letov Airbus A380. Air France v týchto lietadlách používali sedadlá staršej generácie, ktorých výmena by bola finančne veľmi nákladná. Kombinácia koronavírusu, vysokých nákladov na prevádzku, veľkej kapacity a nákladov na obnovu vnútorného vybavenia prinútili Air France predčasne ukončiť éru Airbus A380.
Ďalšia letecká spoločnosť, ktorá do budúcnosti neplánuje lietať s A380 je Lufthansa. Lufthansa sa chce zbaviť väčšiny štvormotorových lietadiel. Zo svojich 14 lietadiel Airbus A380 už vyradili z flotily 6 kusov a zvyšných 8 bude dlhodobo uzemnených a je možné, že už nikdy opäť nevzlietnu. Podobný osud postihne aj všetky Airbus A340-600. Zo štvormotorových lietadiel by v prevádzke mali ostať iba Boeing 747.
British Airways tiež uvažuje o vyradení jednej tretiny z dvanástich Airbus A380. British Airways už tento rok predčasne vyradili všetky Boeing 747. Emirates má vo svojej flotile až 115 Airbus A380 a podľa niektorých zdrojov by mohli predčasne ukončiť prevádzku až jednej tretiny týchto strojov. Malaysia Airlines sa svojich šiestich superjumbo snaží tiež zbaviť už niekoľko rokov. Austrália zvažuje ponechať svoje hranice zatvorené až do konca roka 2021, čo by znamenalo uzemnenie všetkých superjumbo prevádzkovaných spoločnosťou Qantas minimálne na další jeden rok.
Aj keď Airbus A380 nikdy nebolo mojím veľmi obľúbeným lietadlom, je smutné vidieť končiť tieto lietadlá rozobraté na kusy po iba desaťročnej prevádzke.
2 komentáre
[…] Letecké spoločnosti […]
[…] Správnym výberom sedadla v lietadle, môžete tiež znížiť nepríjemný pocit z turbulencie. Miesta pri krídlach a v prednej časti lietadla sa považujú za najstabilnejšie. Naopak najviac to bude s vami triasť v zadnej časti lietadla. Platí to hlavne pri veľmi dlhých lietadlách ako Boeing 777, Airbus A340, alebo Airbus A321. Naopak najstabilnejší let budete mať na palube Airbus A380. […]