Väčšina z nás mala možnosť aspoň raz v živote cestovať s nízkonákladovými leteckými spoločnosťami. Biznis model týchto spoločností je založený na čo najnižších nákladoch. Z tohto dôvodu je na palubách ich lietadiel inštalovaný čo najvyšší možný počet sedadiel, čo značne znižuje komfort pasažierov. Obsedieť dve až tri hodiny v nepohodlných sedadlách je pre väčšinu ľudí akceptovateľné. Vedeli by ste si ale predstaviť cestovať v takýchto podmienkach vyše 10 hodín? Maďarský minister zahraničných vecí pri nedávnej návšteve Kazachstanu naznačil možné spustenie spojenia Budapešti s Pekingom. Tento let by mal po ceste jedno medzipristátie v hlavnom meste Kazachstanu Nur-Sultan. Zo všetkých indícií vyplýva, že toto letecké spojenie by malo byť prevádzkované maďarskými aerolinkami Wizz Air.
Aj keby lety do Pekingu neboli spustené, Wizz Air v roku 2023 dostane prvé Airbus A321XLR s predĺženým doletom. Tieto lietadlá môžu bez medzipristátia preletieť vyše 9 hodín, čo neznie moc lákavo v prípade ak by ste mali tento čas stráviť v sedadlách Wizz Air.
Letecké spojenie Wizz Air z Budapešti do Pekingu?
Wizz Air už teraz lieta z Budapešti do Nur-Sultan na Airbus A320. Dá sa preto predpokladať, že maďarský minister zahraničných vecí hovoril práve o predĺžení tohto letu až do Pekingu. Pri momentálnej pandemickej situácii nie je ale pravdepodobné, že by boli tieto lety spustené ešte v tomto roku. Wizz Air by tiež musel vybaviť potrebné povolenia na prepravu pasažierov medzi Kazachstanom a Čínou. Bez tohto povolenia by nemohli predávať letenky na sektor Nursultan – Peking, čo by robilo toto spojenie nerentabilným.
Pozrime sa, ako dlho by takýto let trval. Cesta z Budapešti do Nur-Sultan trvá päť hodín. Na letisku v Kazachstane by lietadlo strávilo zhruba jednu hodinu a do Pekingu by ešte let trval dalších päť hodín. Pasažier cestujúci z Budapešti do Pekingu by tak v lietadle strávil zhruba 11 hodín, čo nie je veľmi lákavá predstava v prípade Wizz Air.
Indická nízkonákladová letecká spoločnosť IndiGo plánuje tiež lietať z Indie do Veľkej Británie na Airbus A320. Tieto lety by boli ale o niečo kratšie ako lety z Maďarska do Činy a preto by víťazom o najnepohodlnejší let na svete bol stále Wizz Air.
Airbus A321XL
Wizz Air majú objednaných 20 nových lietadiel Airbus A321XL, ktoré by mali dostať v priebehu rokov 2023 až 2026. Tieto lietadlá môžu preletieť vzdialenosť až 8700 kilometrov, čo by stačilo na priame spojenie hlavných miest Maďarska a Činy bez medzipristátia. Nie ale v prípade v prípade klasickej nízkonákladovej konfigurácie sedadiel. Dolet 8700 kilometrov je možný v prípade klasických aeroliniek s celkovou kapacitou 175 až 200 pasažierov, ktoré majú na palube aj biznis triedu.
Wizz Air plánuje mať na Airbus A321XLR až 239 sedadiel, čím by bol dolet znížený na zhruba 7400 kilometrov. Podľa vyjadrenia predstaviteľa Wizz Air pre Simple Flying, aj v prípade lietadiel Airbus A321XLR bude dôraz kladený na udržanie čo najnižších nákladov na úkor pohodlia cestovania. Na týchto nových lietadlách môžeme teda očakávať rovnaké podmienky ohľadom komfortu sedadiel ako v súčasnosti.
Doteraz ale nie je známe, kde Wizz Air plánuje mať základne Airbus A321XLR. Predpokladám, že veľká časť týchto lietadiel bude lietať pre novozaloženú dcérsku spoločnosť Wizz Air Abu Dhabi. Airbus A321XLR by mohli byť využívané na lety z Abu Dhabi do vzdialenejších destinácií v juhovýchodnej Ázii a západnej Európe.
Wizz Air určite nebude priekopníkom medzi lowcostami na diaľkových letoch. Nízkonákladové letecké spoločnosti už dávnejšie lietajú aj na dlhších medzikontinentálnych letoch. Pri letoch presahujúcich 6 a pol hodiny boli ale doteraz využívané veľkokapacitné diaľkové lietadlá s dvoma uličkami, ktoré sú pohodlnejšie na cestovanie ako menšie Airbus A320/ A321, alebo Boeing 737.
1 comment
[…] Letecké spoločnosti […]