Saudia pravdepodobne nebude prvou leteckou spoločnosťou, na ktorú by ste si spomenuli pri plánovaní vašej dovolenky. Aj keď tieto saudkoarabské aerolinky lietajú aj do Viedne, pre väčšinu ľudí na Slovensku sa jedná o pomerne neznámu spoločnosť. Keďže Saudia nemá skvelý imidž ich blízkovýchodných konkurentov, o svojich pasažierov musia väčšinou zabojovať cenou.
Ja som si tento rok zakúpil úplne prvú letenku so Saudiou a v dnešnom blogu zhrniem postrehy z mojich štyroch letov v ich biznis triede.
Pri kúpe letenky z Atén do Jakarty s prestupom Jeddah som bol tiež zlákaný v prvom rade jej cenou. Pri odletoch z Grécka nie je ničím výnimočným násť spiatočné letenky v biznis triede so Saudiou do Ázie za menej ako 900 eur. Druhým dôležitým faktorom bola možnosť prerušiť cestu v Saudskej Arábii. Týždňové zastavenie v Jeddah navýšilo cenu mojej letenky o zhruba 100 eur. Za niečo vyše 1000 eur som mal teda možnosť cestovať v biznis triede do Indonézie a popritom navštíviť aj Saudskú Arábiu. Podľa môjho názoru sa jednalo o skvelú ponuku.
Čo-to o mojom konečnom názore na Saudiu napovie už fakt, že hneď po príchode do Jakarty som si kúpil ďalšiu letenku so Saudiou na budúci rok.
Saudia základné fakty
Saudia patrí do aliencie leteckých spoločností SkyTeam. Ja som míle za svoje lety kreditoval do vernostného programu Flying Blue od Air France.
Najbližšie k Slovensku lieta Saudia na letisko Swechat vo Viedni. Na tieto lety sú nasadzované lietadlá Airbus A320, ale aj v týchto lietadlách sú v biznis triede inštalované veľmi pohodlné plne sklápajúce sedadlá.
Vo väčšine prípadov je prestup na letisku Jeddah, kde má Saudia veľmi kvalitný biznis salónik.
Recenzia: Saudia lounge v Jeddah. Prekvapujúco dobrý salónik
Etiketa pri obliekaní na letoch so Saudiou už nie je tak prísna ako tomu bývalo v minulosti. Podrobnejšie o tom, ako sa obliecť na ich letoch som už písal v tomto staršom blogu:
Saudia dress code. Čo si obliecť na letoch so Saudiou
Saudia biznis trieda sedadlá
Pohodlné sedadlá sú jedným z najdôležitejších aspektov biznis triedy. Saudia má na svojich diaľkových lietadlách tri druhy sedadiel, ktoré sá zásadne líšia svojhou kvalitou.
Ak by ste mali možnosť letieť na ich Boeingoch 787, sedeli by ste vo veľmi kvalitných plne sklápacích sedadlách, z ktorých má každý pasažier priamy prístup do uličky. Za tieto sedadlá by sa nemusela hanbiť asi žiadna letecká spoločnosť na svete.
Na Airbusoch A320, ktoré sú nasadzované do európskych destinácií má Saudia v biznis triede plne sklápateľné sedadlá v konfigurácii 2-2 v jednom rade. Aj keď tieto sedadlá poskytujú trocha menej súkromia ako by ste mali na Boeingoch 787, stále sú veľmi pohodlné na týchto kratších letoch medzi Európou a Saudskou Arábiou.
Recenzia: Saudia biznis trieda Airbus A320
Osobne sa do budúcnosti budem snažiť vyhnúť ich Boeingom 777. Hoci niektoré z týchto lietadiel majú rovnaké sedadlá ako Boeingy 787, tieto lietadlá sú ale nasadzované hlavne na lety do Severnej Ameriky. Druhý typ sedadiel je rovnký ako na Airbusoch A320 používaných aj na letoch do Viedne. Aj keď tieto plne sklápateľné sedadlá v konfigurácii 2-2-2 v jednom rade patria medzi staršiu generáciu sedadiel, sú stále celkom akceptovateľné aj na 10 hodinových letoch do Ázie.
Tretím typom sú šikmo sklápateľné sedadlá, ktoré poskytujú pomerne málo súkromia a sú nepohodlné pri spaní. Naopak pohodlie pri denných letoch je dobré. Týmto šikmo sklápateľným sedadlám som venoval samostatný blog a preto o nich dnes nebudem viac písať.
Recenzia Saudia: Boeing 777 s ich najhoršími sedadlami v biznis triede
Saudia biznis trieda nápoje
Saudia nepodáva alkoholické nápoje na palube lietadiel a ani v biznis salónikoch.
Najznámejším nápojom Saudie je datľovo-pistáciové smoothie, ktoré možete ochutnať aj ako welcome drink pred odletom. V ponuke je tiež niekoľko druhov džúsov, ktoré ale nie sú čerstvé a sú mierne presladené
Najzaujímavejšia je podľa mňa tradičná saudskoarabská káva, ktorá je podávaná pred odletom spolu s datľami. Ostatné kávy sú veľmi podpriemerné.
Že Saudia nepodáva alkohol viem akceptovať bez problémov. Nechápem ale prečo v ponuke nie sú aspoň kvalitnejšie nealkoholické nápoje ako náhrada za alkohol.
Ja som na mojom prvom lete vyskúšal datľovo-pistáciové smoothie, ktoré bolo chutné, ale mierne skladké. Následne som na všetkých letoch pil už iba vodu a kávu.
Strava
Saudia má v biznis triede koncept dine on demand, čo znamená, že si môžete objednať čokoľvek z jedálneho lístka kedykoľvek počas letu. Napríklad na raňajky si budete môcť objednať z večerného menu, alebo budete môcť jesť uprostred letu namiesto tradičného času po vzlete.
Ja som si ako predjedlo objednával vždy tradičné arabské meze, ktoré bolo vždy vynikajúce. Polievky tiež chutili veľmi dobre.
Problematické ale boli hlavné jedlá. Aj keď boli základné suroviny vždy kvalitné, chuť nebolo veľmi dobrá. V dvoch prípadoch pri ”západných” jedlách som mal pocit, že jedlo nemalo žiadnu špeciálnu chuť. Chýbali mu akékoľvek koreniny, ktoré sú veľmi dôležité pri cestách v lietadle, kde naše chuťové bunky fungujú odlišne ako na zemi.
Tradičné arabské jedlá boli o niečo lepšie, ale aj tieto by som hodnotil maximaálne ako priemerné.
Na neskorých nočných letoch s odletom po polnoci, je v ponuke iba takzvané rýchle menu. Tento jedálny lístok je mierne obmedzený v porovnaní s klasickou dennou, alebo večernou ponukou. Hladný ale určite nebudete ani na týchto letoch. Mimichodom, tento typ rýchleho menu majú aj iné blízkovýchodné aerolinky na neskorých nočných letoch.
Palubný personál
Saudia zamestnáva množstvo letušiek z juhovýchodnej Ázie. Na všetkých štyroch letoch sa priamo o mňa starali letušky z Indonézie a Filipín a všetky boli jednoducho skvelé. Boli veľmi milé a poskytovali veľmi dobrý servis.
Na každom lete boli tiež arabskí stevardi, ktorých nebolo moc vidno v kabíne medzi cestujúcimi, ale boli tiež príjemní.
Video ponuka a internet
Pri letoch so Saudiou určite neočakávajte video ponuku podobnej tej ako ste zvyknutí z letov Emirates, alebo Qatar Airways.
Ako sa dá očakávať od blízkovýchodnej leteckej spoločnosti, arabská produkcia tvorí veľkú časť filmovej ponuky. Veľké zastúpenie majú aj indické filmy. Ponuka produkcie z Európy a USA nie je príliš široká, ale nemali by ste mať problém nájsť niečo zaujímavé aj na dlhších letoch. Mám ale pocit, že niektoré filmy boli mierne cenzúrované. V niektroých prípadoch sa mi zdalo, ako keby boli niektoré časti filmov vystrihnuté. Z tohto dôvodu som väčšinou pozeral HBO Max na mojom iPade.
Saudia má na niektorých lietadlách aj internet a pasažieri v biznis triede dostanú e-mailom pred odletom heslo na bezplatné pripojenie. Ja som sa na internet pokúsil pripojiť iba na lete z Jeddah do Atén. Na tomto lete ale signál nebol vôbec dostupný, aj keď sa jednalo o lietadlo, ktoré malo poskytovať možnosť sa pripojiť na sieť.
Saudia biznis trieda zhrnutie
Saudia určite nevyhrá žiadnu cenu o leteckú spoločnosť s najlepšou biznis triedou. Ak by ale bola cena ich letenky veľmi zaujímavá, neváhal by som s nimi cestovať aj v budúcnosti. Určite by som sa ale snažil vybrať lety na ich Boeingoch 787, ktoré majú najkvalitnejšie sedadlá. Tieto lietadlá sú nasadzované napríklad na ich lety do Singapuru, Kuala Lumpuru, Bangkoku, Malé, alebo na Maurícius.
Destináciou môjho budúcoročného let so Saudiu je práve Singapur. Pri cene 880 eur za spiatočnú letenku v biznis triede som určite ochotný tolerovať aj určité nedostatky.
3 komentáre
[…] Recenzie aerolínií […]
[…] Recenzie aerolínií […]
[…] Recenzie aerolínií […]
Comments are closed.