V Azií môže v najbližšom období dôjsť k dvom veľkým zlúčeniam leteckých spoločností. Konečný výsledok môže byť veľmi negatívny pre Star Alliance, kedže dvaja dôležití členovia by mohli opustiť túto najväčšiu svetovú alianciu leteckých spoločností.
Korean Air kupujú Asiana Airlines
Asiana Airlines, ktorá je súčasťou Star Alliance je veľmi kvalitná letecká spoločnosť so sídlom v Soule. V posledných rokoch bola táto druhá najväčšia kórejská letecká spoločnosť vo veľmi zlej finančnej situácii a s príchodom koronakrízy sa jej problémy iba vyostrili. Tento mesiac konkurenčná Korean Airlines ohlásila kúpu Asiana za 1,62 bilióna USD. Ich zlúčením dôjde k vytvoreniu desiatej najväčšej leteckej spoločnosti na svete. Aj keď majú po zlúčení obe spoločnosti zo začiatku lietať pod svojimi pôvodnými názvami, dá sa očakávať, že Asiana bude časom úplne integrovaná do Korean Air. Väčšia Korean Air je členom SkyTeam a dá sa preto očakávať, že po prechodnom období Asiana opustí Star Alliance
Zlúčenie Japan Airlines a ANA?
Japan Airlines a All Nippon Airlines (ANA) boli na rozdiel od Asiana Airlines donedávna v pomerne dobrej finačnej situácii. Pandémia koronavírusu, ale výrazne zasiahla aj tieto dve najväčšie japonské letecké spoločnosti. Japonská vláda chystá finančnú pomoc pre domácich leteckých prepravcov a súčaťou dlhodobých plánov podľa vyjadrenia jedného z dôležitých vládnych predstaviteľov by bolo zlúčenie oboch týchto aeroliniek. Japan Airlines a aj ANA patria medzi najlepšie letecké spoločnosti na svete. ANA má dokonca podľa môjho názoru aj najlepšie sedadalá na svete v biznis triede. Ak by k zlúčeniu naozaj došlo, je otázne, pod ktorým názvom by nová spoločnosť pokračovala. Japan Airlines je oveľa staršia spoločnosť, ale ANA má o niečo väčšiu flotilu lietadiel a aj množstvo prepravených pasažierov. Japan Airlines je súčasťou Oneworld a ANA je členom Star Alliance. Ak by k zlúčeniu v budúcnosti naozaj došlo, strata dôležitého člena z Japonska by bola nepríjemná či už pre Oneworld, alebo aj Star Alliance.
Záver: “Opustia dvaja ázijský členovia Star Alliance?”
Z týchto štyroch veľkých leteckých spoločností prevádzkujú lety do Viedne iba ANA a Korean Air. Na prvý pohľad by spájaním a následnými presunmi medzi alianciami nemalo dôjsť k zníženiu konkurencie pri letoch medzi strednou Európou a Áziou. Do väčšej miery by ale mohla byť ovplyvnená dostupnosť leteniek za míle. Či dôjde k zmenám na japonskom leteckom trhu je teraz veľmi ťažko povedať. K zlúčeniu Korean Air a Asiana Airlines by ale mohlo dôjsť už v budúcom roku.