Recenzia: Lufthansa biznis trieda na Boeingu 747-400 zo Soulu do Frankfurtu.
Od tohto vyše 12 hodinového denného letu som pravdupovediac nemal príliš veľké očakávania.
Je všeobecne známe, že kvalita biznis triedy Lufthansy zaostáva za väčšinou ich konkurencie. Ich najväčším problémom sú sedadlá, z ktorých nemá každý pasažier priamy prístup do uličky a ktoré poskytujú len minimum súkromia.
Nakoniec bol ale tento let lepší ako som očakával. K lepšiemu celkovému dojmu prispelo voľné sedadlo vedľa mňa a pomerne intímne prostredie druhého poschodia Boeingu 747. Ak by ale na tomto lete vedľa mňa niekto sedel, určite by som bol menej spokojný.
Zo Soulu sme mali pôvodne odlietať o 12:20 popoludní. Lietadlo sa ale nakoniec pohlo od brány až o 15:35. Z dôvodu tohto trojhodinového meškania následne mnoho pasažierov nestihlo prípoj a museli stráviť noc vo Frankfurte.
Lufthansa biznis trieda sedadlá
Lufthansa má v biznis triede na väčšine lietadiel zastaranú konfiguráciu sedadiel 2-2-2 v jednom rade, ktorá nezaručuje priamy prístup do uličky všetkým pasažierom. Výnimkou je iba zopár lietadiel, ktoré táto najväčšia nemecká letecká spoločnosť prevzala od iných leteckých spoločností s modernejšou konfiguráciou 1-2-1. Na prvom poschodí Boeingov 747-400 je dokonca v niektorých radoch až sedem sedadiel (2-3-2).
Ďalšou nevýhodu týchto sedadiel je ich “otvorenosť”, ktorá poskytuje len minimum súkromia. Na súčasnú biznis triedu sú sedadlá až príliš blízko seba, čo je problém hlavne ak cestujete sami.
Pre páry nemusí byť táto biznis trieda až taká zlá, keďže sedadlá nemajú medzi sebou žiadnu prepážku a umožňujú tak veľmi jednoduchú komunikáciu so spolucestujúcim. Táto chýbajúca prepážka je ale zásadný problém ak cestujete sami a vedľa vás sedí cudzí človek.
Samotné sedadlá sú ale dostatočne mäkké a zdajú sa byť aj celkom fajn pri spánku. Ja som na tomto dennom lete spal iba 30 minút a preto nemôžem plne zhodnotiť ich pohodlie na dlhšom nočnom lete. V polosklopenej polohe pri pozeraní filmov, alebo oddychu na denných letoch sú ale tieto sedadlá pohodlné.
Sedadlá Lufthansy v biznis triede sú vo forme // , \\, alebo /\. V týchto znakoch predstavuje každé lomítko jedno sedadlo. Hlavne forma obráteného V (/\) nie je ideálna ak cestujete sami. V sklopenej polohe budú vaše chodilá v tesnej blízkosti vášho spolusediaceho a môže sa jednoducho stať, že sa vám nechtiac nohy dostanú do priameho kontaktu.
Konfigurácie sedadiel na každom type lietadiel vo flotile Lufthansy nájdete na webovej stránke Aerolopa.
V roku 2024 začne Lufthansa s inštaláciou úplne novej biznis triedy. Nové sedadlá s priamym prístupom do uličky pre všetkých pasažierov budú oveľa kvalitnejšie ako súčasná generácia biznis triedy. Bude ale trvať niekoľko rokov pokiaľ Lufthansa vymení všetky staršie sedadlá za novú generáciu biznis triedy.
Biznis trieda na Boeingu 747
Lufthansa má vo svojej flotile staršie Boeingy 747-400 a novšie 747-8. Tieto lietadlá majú mierne odlišné sedadlá.
Na 747-400 sú všetky sedadlá vo forme //, alebo \\. 747-8ky majú sedadlá vo forme /\ a na prvom poschodí majú maximálne šesť sedadiel v jednom rade (2-2-2).
Pri letoch na Boeingoch 747-400 by som určite uprednostnil miesto na druhom poschodí, alebo na prvom poschodí v nose lietadla. Tieto dve menšie kabíny majú iba jednu uličku s dvoma sedadlami na každej strane. Poskytujú preto oveľa tichšiu a intímnejšiu atmosféru ako hlavná (zadná) časť biznis triedy na prvom poschodí.
Mimochodom Boeing 747-8 má v nose sedadla prvú triedu a biznis trieda s jednou uličkou je preto iba na druhom poschodí.
Lufthansa biznis trieda: nápoje
Pred odletom dostal každý pasažier welcome drink. Na výber bolo šumivé víno, voda a mango džús.
Krátko po vzlete sme dostali ďalšie kolo nápojov spolu so zmesou orieškov. Pohár šampanského je môj tradičný rituál po vzlete a Lufthansa mala v ponuke na mojom lete Blanc de Noirs, Ferdinand Bonnet. Zvyšok letu som už pil len vodu a espresso. V nápojom lístku som našiel už iba Dallmayr kávu, ale žiadne cappuccino, alebo caffe latte, ktoré sú štandardom u mnohých iných leteckých spoločností.
Už po príchode do lietadla mal každý pasažier prichystanú 500 ml fľašu vody na svojom sedadle. Palubný personál ale chodil pravidelne počas celého letu s podnosmi s nealko nápojmi, čo hodnotím veľmi pozitívne.
Strava
Keďže sa jednalo o denný let, po vzlete sme dostali obed a dve hodiny pred príchodom do Frankfurtu večeru. Na obed som si ako predjedlo vybral krevety, ktoré boli najlepšie z celého obedňajšieho menu. Na druhej strane šalát s kukuricou a rajčinami bol pomerne (chuťovo) nudný.
Ako hlavné jedlo boli na výber: saltimbocca kura, treska na kórejský spôsob a cestoviny rigatoni. Ja som si vybral rybu, ktorá bola na biznis triedu maximálne priemerná. Ako dezert som si objednal menší syrový tanier.
Zhruba po šiestich hodinách letu bolo podávané menšie občerstvenie. V podstate sa jednalo o jednohubky, alebo menšie tanieriky s ovocím. Keďže som nebol moc hladný, dal som si iba jednu krevetu a malú porciu ovocia. Ďalšie menšie snacky boli ale pri kuchynke dostupné počas celého letu.
Na rozdiel od obeda boli oba chody večere spolu na jednej tácke. Ako hlavné jedlo som si mohol vybrať grilované kuracie prsia, alebo hovädzie mäso na kórejský spôsob. Aj v tomto prípade som si zvolili kórejské jedlo. A aj keď na fotografii možno nevyzerá toto jedlo veľmi vábne, hovädzie mäso mi naozaj chutilo.
S hlavným jedlom som dostal aj chutný čučoriedkový cheesecake.
Palubný personál
V minulosti som čítal mnoho recenzií, v ktorých sa ľudia sťažovali na palubný personál Lufthansy v biznis triede. Ja som bol ale s celým servisom veľmi spokojný.
Na druhom poschodí Boeingu 747-400, ktoré má kapacitu 22 pasažierov pracujú traja členovia palubného personálu. Jeden v kuchynke a ďalší dvaja obsluhujú pasažierov. Nemecká letuška a aj kórejský stevard boli celý čas veľmi priateľskí a počas celého letu sa dobre starali o pasažierov.
Video ponuka
Sedadlá Lufthansy sú už pomerne staršie, čo sa odzrkadľuje aj na veľkosti obrazovky a kvalite obrazu. Aj keď určite nie ideálne, obrazovky sú stále akceptovateľné. Oveľa väčším problémom je ovladánie video systému, ktorý nemá dotykovú obrazovku. Osobné obrazovky budete ovládať pomocou diaľkového ovládača, ktorý má určitý druh myši. Takéto ovládanie je veľmi nepraktické a “nemotorné”.
Výber filmov bol na druhej strane veľmi dobrý. Video ponuka je veľmi široká a veľké zastúpenie v nej majú európske filmy. Keď cestujem lietadlom, som veľmi rád ak mám na výber väčšie množstvo regionálnych filmov na rozdiel od klasickej hollywoodskej produkcie. Pravdaže americké filmy majú tiež zastúpenie vo videotéke.
Kozmetická taštička, prikrývka a ďalšie
Po príchode na palubu bola na každom sedadle pripravená príjemné prikrývka, vankúš a tenší matrac na sedadlo. Okrem toho dostal každý pasažier papuče, ktoré má len málo európskych leteckých spoločností v biznis triede.
V kozmetickej taštičke boli zubná kefka s pastou, krém na tvár a ruky. Chýbali v nej štuple do uší a klapky na oči. Tie ste si ale mohli zobrať počas celého letu z WC.
Celkovo som bol veľmi spokojný a hlavne milo prekvapený s posteľnou súpravou, papučami.
Lufthansa biznis trieda zhrnutie
Biznis triede Lufthansy sa snažím dlhodobo vyhýbať. Hlavným dôvodom sú zastarané sedadlá a rezervačná trieda P, za ktorú nedostanem žiadne míle do môjho vernostného programu Star Alliance. Viac o tejto rezervačnej triede napíšem v jednom z budúcich blogov. Jedine v prípade nízkej ceny letenky som momentálne ochotný cestovať s Lufthansou v biznis triede.
Hlavnými pozitívami tohto letu boli palubný personál, video ponuka a posteľná súprava s papučami. Pri strave je určite priestor na zlepšenie, ale z lietadla neodídete hladní.
Kvalita biznis triedy Lufthansy sa výrazne zlepší s ich novými sedadlami. Bude ale trvať niekoľko rokov pokiaľ budete mať garantovanú novú biznis triedu na všetkých ich letoch.
Recenzia: Austrian Airlines biznis trieda Boeing 777 do Bangkoku
Nová biznis a prvá trieda Lufthansy a Swiss
Recenzia: Lufthansa biznis trieda na Airbus A320
Recenzia Lufthansa Senator lounge vo Frankfurte
2 komentáre
[…] Recenzie aerolínií […]
[…] Recenzie aerolínií […]
Comments are closed.