Airbus A380 je najväčšie osobné dopravné lietadlo na svete, ktoré v klasickej konfigurácii na svojich dvoch podlažiach môže odviesť niečo nad 500 pasažierov. Toto štvormotorové lietadlo bolo ale certifikované až pre 853 cestujúcich. Airbus pri plánovaní A380 nesprávne odhadol budúcnosť leteckého trhu a celý projekt je považovaný z finančného hľadiska za stratový. Airbus pri začiatkoch vývoja v 90. rokoch predpokladal potrebu veľkých lietadiel na prepravu cestujúcich medzi najväčšími svetovými letiskami. Boeing sa vybral cestou vývoja menších diaľkových lietadiel, ktoré umožnia spájať menej frekventované letiská. Cesta Boeingu sa ukázala ako správna a Airbus 12 rokov po prvom komerčnom lete A380 v roku 2019 oficiálne oznámili ukončenie celého programu. Do roku 2020 bolo celkovo vyrobených iba 242 lietadiel. Prvé lietadlá dodané pre Singapore Airlines a Air France už boli rozobraté na súčiastky. Lufthansa a Qatar Airways v minulom roku tiež ohlásili postupné stiahnutie týchto lietadiel z flotily.
Airbus A380: skvelé lietadlo, ktorým nerád cestujem
Airbus A380 je samo o sebe skvelé lietadlo. Ak letecké spoločnosti správne využijú ponúkanú kapacitu, náklady na prevoz jedného pasažiera môžu byť veľmi nízke. Veľkosť tohto lietadla je pre mňa ako pasažiera, ale jeho nevýhodou. S Airbus A380 som mal možnosť letieť štyri krát na palubách Qatar Airways a Lufthansy. V oboch prípadoch som cestoval v biznis triede, ktorá je umiestnená na druhom poschodí.
Môj zásadný problém s A380 predstavuje obrovské množstvo sedadiel či už v ekonomickej, alebo v biznis triede. Napríklad Lufthansa má v Airbus A380 v biznis triede až 78 sedadiel. Pri mojom nočnom lete s Lufthansou bol najhorší neustály dupot okolo prechádzajúcich letušiek a pasažierov, keď som sa snažil spať. Osobne uprednostňujem Airbus A330 a A350, alebo Boeing 777 a 787, ktoré poskytujú oveľa kľudnejšiu a intímnejšiu atmosféru. V týchto lietadlách je priemere len polovičné množstvo sedadiel oproti A380. V biznis triede s piatimi radmi sedadiel sa budete cítiť oveľa príjemnejšie ako v jednej veľkej biznis kabíne s desiatimi radmi.
V ekonomickej triede sa tiež môžete cítiť ako sardinky v konzerve. Qatar Airways má napríklad na prvom poschodí v ekonomickej triede až 461 sedadiel.
Kedy si vybrať A380
Pri letoch s Emirates by som určite uprednostnil Airbus A380 pred ich Boeing 777. Emirates máju v biznis triede v Boeing 777 podstatne horšie sedadlá ako v A380. V ekonomickej triede sú sedadlá Emirates v Boeing 777 tiež o niečo užšie oproti A380. Pre pasažierov v biznis a prvej triede môže byť zaujímavý bar na palube Airbus A380, ktorý ale ponúkajú iba Qatar Airways a Emirates. Z týchto dvoch leteckých spoločností má Qatar Airways väčší a podľa mňa aj krajší bar na palube lietadla.
Zhrnutie
Ak ste nikdy neleteli s Airbus A380, určite by ste mali aspoň raz vyskúšať toto najväčšie osobné dopravné lietadlo. Tieto lietadlá sú postupne vyradzované z prevádzky a v budúcnosti bude stále ťažšie nájsť let s A380. Po prvom nadšení rovnako ako v mojom prípade, ale do budúcnosti možno uprednostníte cestu v menších diaľkových lietadlách.
Mimochodom letenky v biznis triede nemusia byť tak drahé ako si môže väčšina ľudí myslieť. V priemere za spiatočnú letenku v biznis triede na diaľkových letoch zaplatím menej ako 1000 eur. Len minulý mesiac som kúpil dve 500 eurové spiatočné letenky v biznis triede na Havaj a do Bogoty. Ak by ste mali záujem byť informovaní o najnovších akciových letenkách v premium economy a biznis triede, môžete si pridať Dvere sveta dokorán na Facebooku medzi vaše obľúbené položky.
3 komentáre
[…] Podobný osud postihol aj Airbus A380, ktorý má ešte väčšiu kapacitu cestujúcich. Väčšina leteckých v najbližších 12 mesiacoch nepočíta s ich nasadzovaním na pravidelné lety. Air France dokonca úplne vyradila svoje Airbus A380. V každom prípade Airbus A380 nebol mojim veľmi obľúbeným lietadlom. Viac o dôvodoch prečo som nerád lietal s Airbus A380 sa môžete dočítať v tomto blogu. […]
[…] keď Airbus A380 nikdy nebolo mojím veľmi obľúbeným lietadlom, je smutné vidieť končiť tieto lietadlá rozobraté na kusy po iba desaťročnej […]
[…] S Lufthansou som cestoval v biznis triede na diaľkových letoch štyrikrát. Jednalo sa o dve spiatočné letenky medzi Soulom a Frankfurtom. Prvé dva lety boli boli s Airbus A380 a ďalšie dva s Airbus A340. Na rozdiel od mnohých iných ľudí, Airbus A380 nie je mojím špeciálne obľúbeným lietadlom. O dôvodoch prečo je tomu tak som písal v tomto staršom blogu. […]