V dôsledku pandémie koronavírusu väčšina leteckých spoločností už v polovici mara uzemnila svoje lietadlá a až začiatkom júna začali postupne obnovovať prevádzku. Ešte v prvej fáze pandémie v druhej polovici marca som absolvoval niekoľko letov počas môjho núdzového návratu z Patagónie na Slovensko. Môj prvý let po otvorení hraníc som absolvoval začiatkom júla na palube Aegean Airlines z Viedne na Mykonos s presadaním v Aténach. O situácii na letisku vo Viedni a v Sky lounge som už tento týžden písal.
Ako som dosiahol, že sedadlo vedľa mňa ostalo voľné
Pred obnovením letov prebiehala diskusia, či v záujme udržania bezpečnej vzdialenosti medzi pasažiermi budú ponechané voľné stredné sedadlá. Väčšina leteckých spoločností uprednostnila profitabilitu (a tým aj nižšie ceny leteniek). Moje lety z Viedne do Atén a následne aj z Atén na Mykonos boli zhruba na 90-95% plné. Správnou taktikou sa mi ale podarilo dosiahnuť, že ani na jednom lete vedľa mňa nikto nesedel.
Z Viedne do Atén som si priplatil 15 euro za sedadlo pri núdzovom východe. Poplatky za tieto sedadlá sú najvyššie a preto je vždy vyššia šanca, že ostanú voľné ak nie je let plný. Na mojom lete ostali tri zo štyroch stredných sedadiel pri núdzovom východe voľné. Za krátky 25 minútový let na Mykonos som už nechcel platiť za rezerváciu sedadla a hneď po otvorení online check-in som si vybral sedadlo zadarmo. Hľadal som rad, kde by bolo sedadlo A obsadené a B, C voľné. Výberom sedadla C som predpokladal, že stredné sedadlo by mohlo ostať voľné. Aegean umožňuje zmeniť sedadlo aj po check-in a preto som sledoval, či B sedadlo vedľa mňa niekto neobsadil. Po 24 hodinách si niekto rezervoval toto sedadlo vedľa mňa a preto som zvolili taktiku C sedadla v inom rade. 3 hodiny pred odletom som zistil, že aj v tomto rade si niekto vybral B sedadlo. Do tretice som vybral sedadlo C v predposlednom rade a v tomto prípade už B sedadlo ostalo voľné. Kedže počas oboch letov nikto vedľa mňa nesedel, tento fakt prispel k môjmu pocitu väčšieho bezpečia na palube.
Vstup na palubu
Aegean Airlines zaviedli nový systém vstupu na palubu. Najprv majú vstup umožnený cestujúci sediaci pri okienach (A a F), následne v stredných sedadlách (B a E) a nakoniec pri uličke (C a D). V skutočnosti väčšina ľudí tento systém nerešpektovala a boarding bol nekoordinovaný. Ľudia čakajúci v radoch tiež vôbec nedodržiavali odporúčané 1,5 metrové rozostupy. Teplota pri vstupe na palubu nebola meraná. Ochranné rúška sú povinné či už na letiskách, alebo v lietadle. Dať si ich dole je možné iba pri jedení, alebo pití nápojov. Všetci pasažieri toto nariadenie aj dodržiavali.
Servis na palube
Aegean Airlines za normálnych okolností ponúkajú teplé občerstvenie na letoch z Viedne do Grécka. V období pandémie koronavírusu sú podávané iba vopred pripravené balíčky, ktoré obsahujú vodu vo flaši, keks a sendvič so syrom a šunkou. V biznis triede je podávaný úplne rovnaký balíček.
Môj prvý let po otvorení hraníc: zhrnutie
Počas môjho letu do Grécka okrem povinných rúšok nebolo vidno žiadny zásadný rozdiel oproti minulosti. Letecké spoločnosti publikovali informácie o dôkladnejšom čistení lietadiel v tomto období, ale pravdivosti týchto tvrdení si bežný cestujúci nemá možnosť overiť. Preto je lepšie zbytočne sa nedotýkať súčastí sedadla, ktoré nemusíte (stolík, prepážka na odkladanie časopisov a podobne). Ak je možné, je lepšie využiť WC ešte pred vstupom do lietadla a potom sa už zbytočne nepohybovať po palube počas letu.
Pri kratších letoch v rámci Európy by som nemal zásadný problém opäť nasadnúť do lietadla, hlavne ak by som mal voľné miesto vedľa seba. Aj keď od marca už cestovali lietadlom milióny pasažierov, doteraz nebolo potvrdené žiadne väčšie šírenie koronavírusu na palubách lietadiel.
1 comment
[…] Letecké spoločnosti […]