Biznis sedadlá väčšiny európskych leteckých spoločností na letoch v rámci Európy a do mnohých destinácií v severnej Afrike a na Blízkom východe sú bezpochyby najhoršími na celom svete. Pokiaľ necestujete na služobnú cestu, kde zamestnávateľ platí letenku, alebo máte dosť peňazí na rozhadzovanie, nevidím dôvod na kúpu letenky v biznis triede na týchto kratších letoch. Výnimku tvoria iba dve letecké spoločnosti, ktorých európska biznis trieda je na úrovni porovnateľnej s mimoeurópskymi leteckými spoločnosťami.
Európska biznis trieda: sedadlá
Sedadlá v biznis triede na európskych letoch sú identické so sedadlami v ekonomickej triede. Vo väčšine prípadov je rozostup medzi sedadlami tiež viac menej rovnaký ako v ekonomickej triede. V biznis triede je ale blokované stredné sedadlo a tým je zaručené, že priamo vedľa vás nebude nikto sedieť. O kvalite európskej biznis triedy čo to hovorí aj fotografia Madonny, ktorá pred časom kolovala na internete. Titulok znel: Aj veľké hviezdy cestujú v ekonomickej triede. Väčšina ľudí si neuvedomila, že fotka bola spravená na palube jednej nemenovanej európskej spoločnosti a jednalo sa o biznis triedu.
Pri takejto konfigurácii sedadiel môžu letecké spoločnosti podľa potreby meniť veľkosť biznis kabíny. Lietadlo tak môže napríklad letieť s polovicou sedadiel v biznis triede, alebo aj úplne bez biznis triedy. Táto flexibilita výhodná pre letecké spoločnosti ide na úkor pohodlia pasažierov. Tieto sedadlá sú tiež lacnejšie a ľahšie, čím letecké spoločnosti šetria na palive.
Výnimky na európskom nebi
Aeroflot a Turkish Airlines sú jediné letecké spoločnosti v Európe poskytujúce klasické biznis sedadlá na regionálnych letoch. Tieto sedadlá sú oveľa širšie, pohodlnejšie a s väčšími rozostupmi medzi sedadlami. V lietadlách ako Airbus A320, alebo Boeing 737 majú len štyri sedadlá v jednom rade. Turkish Airlines majú ale stále niektoré lietadlá so šiestimi sedadlami v biznis triede v jednom rade.
Na niektorých vyťažených európskych letoch sú nasadzované diaľkové lietadlá ako Boeing 777, alebo Airbus A330. Tieto lietadlá sú najideálnejšie, lebo máte zaručené oveľa pohodlnejšie lie-flat, alebo angled lie-flat sedadlá. Z Viedne prevádzkuje Turkish Airlines niektoré lety do Istanbulu s Airbus A330. V minulosti som tiež videl diaľkové lietadlá Lufthansa Group na letoch z Viedne do Frankfurtu. Natrafiť na diaľkové lietadlo na európskych trasách je ale pomerne ťažké.
Na regionálnych letoch nájdete najlepšie biznis sedadlá pri cestách v rámci Ázie. Väčšina ázijských leteckých spoločností využíva na týchto letoch lietadlá s lie-flat sedadlami. V Severnej Amerike na väčšine krátkych letov sú inštalované klasické biznis sedadlá. Latam, najväčšia letecká spoločnosť v Južnej Amerike tiež ponúka separátnu kabínu s voľným stredným sedadlom. Na rozdiel od európskych spoločností zvolila menej klamlivé pomenovanie, kedže túto triedu nazýva premium economy.
Európska biznis trieda zhrnutie
Pomenovanie biznis trieda na väčšine európskych letov nie je naozaj vhodné. Jedinou výhodou oficiálneho označenia “biznis trieda” je check-in pri biznis prepážkach, prístup do biznis salónikov, prednostný vstup na palubu a vyšší počet míľ. Dobré sedadlo, to najdôležitejšie čo od biznis triedy očakávate ale nedostanete. Jediným svetlým miestom je vo väčšine prípadov strava adekvátna na jedno, alebo dvojhodinový let (aj keď sa nemôže porovnávať s tým, čo dokáže ponúknuť Qatar Airways na rovnako dlhom lete).
10 komentárov
[…] V prípade biznis triedy je batožina a aj výber sedadla zadarmo. Sedadlá v biznis triede sú ale úplne rovnaké ako v prípade ekonomickej triedy. Rozdiel oproti ekonomickej triede je, že stredné sedadlá ostávajú voľné. S rovnakým problémom s kvalitou sedadiel v biznis triede sa stretnete pri cestách s väčšinou európskych leteckých spoločností (viac informácií v tomto blogu). […]
[…] na palube v tomto období. Sedadlá v biznis triede sú identické s tými v ekonomickej triede. O smutnom stave biznis triedy na európskych letoch som už písal v jednom z minulých […]
[…] pre lietadlá prevádzkovaných na kratších trasách. Platí to hlavne ak berieme v úvahu aký zlý biznis produkt momentálne poskytuje väčšina európských leteckých spoločností na týchto menších typoch […]
[…] biznis triedy vždy ostáva stredné sedadlo voľné (O smutnom stave európskej biznis triedy som už písal v minulosti). Z tohto dôvodu sa moc neoplatí priplácať za biznis triedu na kratších letoch do európskych […]
[…] Táto ponuka môže byť zaujímavá hlavne pre ľudí, ktorí by mali záujem skombinovať návštevu Kyjeva s cestou do Izraela. Za 339 eur je možné z Kyjeva cestovať v biznis triede do Tel Avivu s Austrian Airlines, Swiss a Lufthansou, ale iba Swiss ponúka na tejto trase lie-flat sedadlá. Austrian a Lufthansa prevádzkujú tieto lety s lietadlami so skupiny Airbus A320. Let z Zürichu do Tel Avivu na Airbus A330 trvá zhruba 4 hodiny. Let z Kyjeva do Zürichu je na Airbus A220 s európskou biznis triedou. […]
[…] v krabiciach pre pasažierov v biznis triede je tiež veľmi nešťastné riešenie. Už teraz je biznis trieda na európskych letoch veľmi nekvalitná a obed v krabici zníži ešte viac atraktívnosť biznis […]
[…] Jedinou nevýhodou môže byť trojhodinový let z Viedne do Lisabonu na Airbus A320 v takzvanej euro biznis triede so sedadlami v rovnakej konfigurácii ako má ekonomická trieda. V biznis triede je ale blokované […]
[…] Posledný možný odlet zo Štokholmu do USA je v polovici augusta. Lety za túto cenu sú zdá sa dostupné iba s dvoma prestupmi. Prvý je v Lisabone a druhý v Ponta Delgada na Azorských ostrovoch. Transkontinentálnej lety sú na Airbus A321 s lie-flat sedadlami. Niektoré lety medzi Lisabonom a Ponta Delgada sú tiež s Airbus A321 s lie-flat sedadlami. Let medzi Štokholmom a Lisabonom je v klasickej európskej biznis triede. […]
[…] Transatlantické lety sú na Airbus A330 s lie-flat sedadlami (recenzia biznis triedy TAP Air Portugal na Airbus A330neo z Lisabonu do Sao Paula), ale let medzi Škandináviou a Lisabonom je v klasickej európskej biznis triede. […]
[…] Let z Mníchova do Singapuru je na Airbus A350. Lety z Frankfurtu do Singapuru sú na Airbus A380, alebo na Boeing 777. Na spoje zo Singapuru na Phuket sú nasadzované Boeing 737, so skutočnými biznis sedadlami (na rozdiel od hrozných sedadiel využívaných v biznis triede európskymi leteckými spoločnosťami). […]