Embraer E-Jets sú brazílske lietadlá s jednou uličkou využívané hlavne na kratších kontinetálnych letoch. Do rodiny E-Jet od Embraer patria modely 170, 175, 190 a 195. Nová, palivovo úspornejšia generácia týchto lietadiel je označovaná ako E-Jet E2.
Z pohľadu pasažierov je najzásadnejším rozdielom medzi týmito modelmi lietadiel ich dĺžka a teda aj ich kapacita. Maximálna kapacita Embraerov 170 je 78 pasažierov a v prípade najdlhšieho E 195 je to až 124.
Prečo mám rád Embraer 175/ 195
Najpoužívanejšie lietadlá s jednou uličkou na svete sú Boeingy 737 a Airbusy A320. Tie majú v jednom rade v ekonomickej triede šesť sedadiel.
Embraer E-Jet majú na druhej strane na palube iba štyri sedadlá v jednom rade (2-2). Pri ceste s týmito lietadlami sa teda nebudete musieť obávať, že dostanete menej pohodlné stredné sedadlo. Pri takejto konfigurácii sú tieto lietadlá ideálne aj pre dvojice.
V prípade biznis triedy európskych leteckých spoločností ostáva vždy susedné sedadlo dvojsedačky vedľa pasažiera voľné. Výnimkou sú iba Air France a KLM, ktoré negarantujú voľné sedadlo pre pasažierov v biznis triede na týchto lietadlách.
Keďže kapacita týchto lietadiel je tiež nižšia ako na Airbusoch A320 a Boeingoch 737, tak vstup na palubu a hlavne výstup z lietadla je pri Embraeroch rýchlejší.
Nie všetky lietadlá so štyrmi sedadlami v jednom rade sú ale rovnako pohodlné. Konfiguráciu 2-2 majú napríklad aj turbovrtuľkové lietadlá Dash 8 a ATR 72. Tieto stroje majú ale užšie trupy ako Embraer E-Jet a preto sú aj ich sedadlá užšie a teda aj menej pohodlné.
Kto lieta v Európe na Embraeoch E-Jets
Medzi najväčších prevádzkovateľov Embraerov E-Jets v Európe patria Austrian Airlines, LOT Polish Airlines, Air France, KLM, Lufthansa CityLine, TAP Air Portugal, Helvetic Airways, Air Dolomiti a Finnair.
Ja osobne si pri kúpe letenky vždy pozriem najprv informáciu aké lietadlá sú nasadzované na ponúkané lety. Pri podobnej cene letenky by som vždy uprednostnil let s Embraerom pred Airbusom a Boeingom.
Zoberme si príklad Austrian Airlines, ktorí na európskych letoch prevádzkujú Airbusy z rodiny A320 a Embraery. Ich Embraery sú podľa môjho názoru oveľa pohodlnejšie ako ich Airbusy A320. V prípade letu s Embraerom by som sa určite snažil uprednostniť Austrian Airlines pred nízkonákladovou leteckou spoločnosťou (pri rozumnej cene letenky). Ak by ale Austrian nasadzovali do mojej destinácie Airbus A320, existovala by väčšia šanca, že by som sa nakoniec mohol rozhodnúť pre nízkonákladovú leteckú spoločnosť.
Mimochodom, Embraer 170 a 190 sa nijako zásadne nelíši od modelov 175 a 195. Do hlavného titulku som ich nezaradil iba z dôvodu skrátenia dĺžky samotného titulku.
Recenzia Austrian Airlines na Embraer 195.
Recenzia LOT Polish Airlines na Embraeroch 170 a 190.
Mojím druhým najobľúbenejším lietadlom s jednou uličkou je Airbus A220. Tieto Airbusy majú v jednom rade päť sedadiel (konfigurácia 2-3 v jednom rade) a sú preto tiež zaujímavou alternatívou k Embrearom E-Jets.
Moje najobľúbenejšie lietadlá a tie, ktorým sa vyhýbam.